Beijerkoppen was een driedelig digitaal kunstwerk, waarin door middel van speciaal ontworpen software realtime via tweehonderd satellietkanalen in televisie-uitzendingen gezocht werd naar het bekende kader van een nieuwslezer achter een tafel. Via verschillende satellieten verzamelde een zoekmachine studiobeelden van nieuwsuitzendingen. Het kunstwerk werd geopend op 5 juni 2012 door Noraly Beyer, voormalig nieuwslezeres van het NOS journaal. Het digitale triptiek aan de Beijerlandselaan sierde de blinde gevel van het woon- en bedrijfscomplex Sunset Boulevard (architectenbureau Zwarte Hond). Beijerkoppen was een origineel, uniek en intrigerend kunstwerk, bedacht door de in Rotterdam woonachtige kunstenaars Paul Cox en Toine Horvers. Voor het eerst werd het thema van de interculturaliteit op een totaal andere, niet-belerende, niet-educatieve en niet-exotische wijze in de openbare ruimte van de stad getoond. Toine Horvers’ vondst om de nieuwslezer tot de meest centrale en wellicht de meest verbindende factor in ons gedeelde openbare leven te presenteren, kan als een eyeopener van jewelste worden beschouwd. Zoals de 19e eeuwse klepperman de tijd en het nieuws in de dorpsgemeenschap bracht, maar ook het cement van de samenleving vormde en mensen dichter bij elkaar bracht, zo brachten ook de Beijerkoppen ons tot diep in de huiskamers van velen en ontdekten we hoeveel we eigenlijk op elkaar lijken. Op de aanvankelijke opdracht – ‘Hoe ontwerpen we een hedendaagse variant van de oude reclamelijst op een blinde muur, die bovendien als stadsentree kan functioneren?’ – werd met Beijerkoppen fenomenaal geanticipeerd. Beijerkoppen was een inventief, lifestream, pioniersproject, dat tot 2018 gefunctioneerd heeft. Inmiddels is de techniek ingehaald door de tijd. Een technische en operationele doorstart bleek helaas onmogelijk vanwege hoge kosten. Desondanks behoudt het kunstwerk voor Rotterdam de monumentale status die het aan de Beijerlandselaan had. Dit kunstwerk werd uitgevoerd in samenwerking met V2_Lab voor de ‘Boulevard Zuid’ en kwam tot stand in opdracht van CBK Rotterdam, deelgemeente Feijenoord en Pact op Zuid. Het was de laatste in een serie van drie grote kunstwerken die tijdens Pact op Zuid door CBK Rotterdam ontwikkeld werden, na Raamvertellingenin Pendrecht en Broken Light op Katendrecht.
De Rotterdamse kunstenaar Paul Cox (1962) volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Den Bosch en de Staatliche kunstacademie in Düsseldorf. Zijn werk is multidisciplinair en bestaat vaak uit langlopende projecten, zoals het project ‘I came by boat’, waaraan hij negen jaar lang werkte. Cox is naast zijn praktijk als kunstenaar als docent verbonden aan de Willem de Kooning Academie.
De Rotterdamse kunstenaar Toine Horvers (Loon op Zand, 1947) doorliep in de jaren zeventig de theaterschool, waarna hij zijn werkterrein via de performance- en geluidskunst uitbreidde tot tekeningen en omgevingskunst. Hij programmeerde jarenlang de Suburban Video Lounge en maakte in de openbare ruimte interactieve geluidskunstwerken. Hij werkt en woont in Rotterdam.
Portrettengalerij van wereldwijd realtime uitgezonden nieuwslezers
Materialen
Digitale plasmaschermen aangestuurd door speciaal ontworpen software
Afmetingen
3 x 3 x 3.50 m
Jaar
2012
Opdrachtgever
St. Pact op Zuid
Geldbron
St. Pact op Zuid, deelgemeente Feijenoord, CBK Rotterdam
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
Beijerkoppen was een driedelig digitaal kunstwerk, waarin door middel van speciaal ontworpen software realtime via tweehonderd satellietkanalen in televisie-uitzendingen gezocht werd naar het bekende kader van een nieuwslezer achter een tafel. Via verschillende satellieten verzamelde een zoekmachine studiobeelden van nieuwsuitzendingen. Het kunstwerk werd geopend op 5 juni 2012 door Noraly Beyer, voormalig nieuwslezeres van het NOS journaal. Het digitale triptiek aan de Beijerlandselaan sierde de blinde gevel van het woon- en bedrijfscomplex Sunset Boulevard (architectenbureau Zwarte Hond). Beijerkoppen was een origineel, uniek en intrigerend kunstwerk, bedacht door de in Rotterdam woonachtige kunstenaars Paul Cox en Toine Horvers. Voor het eerst werd het thema van de interculturaliteit op een totaal andere, niet-belerende, niet-educatieve en niet-exotische wijze in de openbare ruimte van de stad getoond. Toine Horvers’ vondst om de nieuwslezer tot de meest centrale en wellicht de meest verbindende factor in ons gedeelde openbare leven te presenteren, kan als een eyeopener van jewelste worden beschouwd. Zoals de 19e eeuwse klepperman de tijd en het nieuws in de dorpsgemeenschap bracht, maar ook het cement van de samenleving vormde en mensen dichter bij elkaar bracht, zo brachten ook de Beijerkoppen ons tot diep in de huiskamers van velen en ontdekten we hoeveel we eigenlijk op elkaar lijken. Op de aanvankelijke opdracht – ‘Hoe ontwerpen we een hedendaagse variant van de oude reclamelijst op een blinde muur, die bovendien als stadsentree kan functioneren?’ – werd met Beijerkoppen fenomenaal geanticipeerd. Beijerkoppen was een inventief, lifestream, pioniersproject, dat tot 2018 gefunctioneerd heeft. Inmiddels is de techniek ingehaald door de tijd. Een technische en operationele doorstart bleek helaas onmogelijk vanwege hoge kosten. Desondanks behoudt het kunstwerk voor Rotterdam de monumentale status die het aan de Beijerlandselaan had. Dit kunstwerk werd uitgevoerd in samenwerking met V2_Lab voor de ‘Boulevard Zuid’ en kwam tot stand in opdracht van CBK Rotterdam, deelgemeente Feijenoord en Pact op Zuid. Het was de laatste in een serie van drie grote kunstwerken die tijdens Pact op Zuid door CBK Rotterdam ontwikkeld werden, na Raamvertellingenin Pendrecht en Broken Light op Katendrecht.
De Rotterdamse kunstenaar Paul Cox (1962) volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Den Bosch en de Staatliche kunstacademie in Düsseldorf. Zijn werk is multidisciplinair en bestaat vaak uit langlopende projecten, zoals het project ‘I came by boat’, waaraan hij negen jaar lang werkte. Cox is naast zijn praktijk als kunstenaar als docent verbonden aan de Willem de Kooning Academie.
De Rotterdamse kunstenaar Toine Horvers (Loon op Zand, 1947) doorliep in de jaren zeventig de theaterschool, waarna hij zijn werkterrein via de performance- en geluidskunst uitbreidde tot tekeningen en omgevingskunst. Hij programmeerde jarenlang de Suburban Video Lounge en maakte in de openbare ruimte interactieve geluidskunstwerken. Hij werkt en woont in Rotterdam.