Dit kunstwerk op het 1e Katendrechtse Hoofd verbeeldt een beroep uit de geschiedenis van de haven. De kunstenaar werd gevraagd de achtergrond en geschiedenis van Katendrecht te onderzoeken en in overleg met bewoners tot een thema te komen. Het ontwerp van Yair Aschkenasy werd gekozen uit twee andere voorstellen. Aschkenasy liet zich inspireren door een zeer oud beroep uit de haven, namelijk de roeiers die bij weer en wind de zware trossen van vracht- en passagiersschepen vastmaakten op de boeien. De roeiers zijn in kubistische, expressionistische stijl uitgevoerd. Drie van de roeiers trekken aan hun riemen, die tot een driehoekige vorm zijn gestileerd. De vierde man maakt een tros los. De stoere mannen met pet en opgerolde mouwen kijken onverstoorbaar over het water.
Yair Aschkenasy (Amsterdam, 1963) is woonachtig in Amsterdam. Van 1987 tot 1992 volgde hij onder andere een opleiding voor plastische vormgeving aan de vormalige Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens in Kampen en Zwolle. Zijn beelden hebben een figuratief plastisch en soms ook linguïstisch karakter.
Dit kunstwerk op het 1e Katendrechtse Hoofd verbeeldt een beroep uit de geschiedenis van de haven. De kunstenaar werd gevraagd de achtergrond en geschiedenis van Katendrecht te onderzoeken en in overleg met bewoners tot een thema te komen. Het ontwerp van Yair Aschkenasy werd gekozen uit twee andere voorstellen. Aschkenasy liet zich inspireren door een zeer oud beroep uit de haven, namelijk de roeiers die bij weer en wind de zware trossen van vracht- en passagiersschepen vastmaakten op de boeien. De roeiers zijn in kubistische, expressionistische stijl uitgevoerd. Drie van de roeiers trekken aan hun riemen, die tot een driehoekige vorm zijn gestileerd. De vierde man maakt een tros los. De stoere mannen met pet en opgerolde mouwen kijken onverstoorbaar over het water.
Yair Aschkenasy (Amsterdam, 1963) is woonachtig in Amsterdam. Van 1987 tot 1992 volgde hij onder andere een opleiding voor plastische vormgeving aan de vormalige Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens in Kampen en Zwolle. Zijn beelden hebben een figuratief plastisch en soms ook linguïstisch karakter.