Over het kunstwerk
Het beeld De voetballer werd gemaakt naar aanleiding van het gereedkomen van De Kuip in 1937 van de Rotterdamse Voetbalvereniging. Kunstenaar Henk Chabot ontving de opdracht van de Commissie tot aanbieding van een beeld aan de R.V. & A.V. Feijenoord. Net als het stadion moest het beeld van gewapend beton zijn. Chabot, van oorsprong schilder, ontwierp het beeld naar het idee dat in de jaren ’30 onder kunstenaars heerste: arbeiders moesten op een primitivistische manier worden vormgegeven om aan te geven dat zij niet gecorrumpeerd waren door de beschaving. Voetballen was in die dagen een echte arbeiderssport en Chabot gaf het beeld een gedrongen postuur en buitenproportioneel brede schouders en dikke onderarmen. In De voetballer zijn de buigingen van het stugge wapenijzer in het beton nog te herkennen. Volgens dagblad De Telegraaf was bij de onthulling in 1937 een beeld van een schoon mens van sterke gezondheid op zijn plaats geweest in het stadion, niet deze zieke. De kritiek is weer vervaagd. Het beeld is expressief, maar gestileerd weergegeven. Chabot heeft zich laten inspireren op archaïsche en romaanse sculpturen. Ook keek hij naar reliëfs uit het Oude Egypte en gaf (vanaf linksvoor gezien) benen en hoofd en profile weer, terwijl de romp frontaal is. De voetballer maakt een dynamische schopbeweging, waarbij de romp ingedraaid is. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Hendrik Chabot (Sprang, 1894 – Rotterdam, 1949) is een expressionistisch kunstenaar. Hij is vooral bekend als schilder, maar was in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw ook actief als beeldhouwer. Hij was bevriend met andere bekende kunstenaars, waaronder Charley Toorop. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het expressionisme in Nederland. Zijn bekendste werk is waarschijnlijk De brand van Rotterdam.
Lees meerLees minder
Over het kunstwerk
Het beeld De voetballer werd gemaakt naar aanleiding van het gereedkomen van De Kuip in 1937 van de Rotterdamse Voetbalvereniging. Kunstenaar Henk Chabot ontving de opdracht van de Commissie tot aanbieding van een beeld aan de R.V. & A.V. Feijenoord. Net als het stadion moest het beeld van gewapend beton zijn. Chabot, van oorsprong schilder, ontwierp het beeld naar het idee dat in de jaren ’30 onder kunstenaars heerste: arbeiders moesten op een primitivistische manier worden vormgegeven om aan te geven dat zij niet gecorrumpeerd waren door de beschaving. Voetballen was in die dagen een echte arbeiderssport en Chabot gaf het beeld een gedrongen postuur en buitenproportioneel brede schouders en dikke onderarmen. In De voetballer zijn de buigingen van het stugge wapenijzer in het beton nog te herkennen. Volgens dagblad De Telegraaf was bij de onthulling in 1937 een beeld van een schoon mens van sterke gezondheid op zijn plaats geweest in het stadion, niet deze zieke. De kritiek is weer vervaagd. Het beeld is expressief, maar gestileerd weergegeven. Chabot heeft zich laten inspireren op archaïsche en romaanse sculpturen. Ook keek hij naar reliëfs uit het Oude Egypte en gaf (vanaf linksvoor gezien) benen en hoofd en profile weer, terwijl de romp frontaal is. De voetballer maakt een dynamische schopbeweging, waarbij de romp ingedraaid is. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Hendrik Chabot (Sprang, 1894 – Rotterdam, 1949) is een expressionistisch kunstenaar. Hij is vooral bekend als schilder, maar was in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw ook actief als beeldhouwer. Hij was bevriend met andere bekende kunstenaars, waaronder Charley Toorop. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het expressionisme in Nederland. Zijn bekendste werk is waarschijnlijk De brand van Rotterdam.
Lees meerLees minder