In 1999, vier jaar na het overlijden van de Rotterdamse kunstenaar Ben Admiraal, werd hem eer betoond door een nauwe samenwerking van goede vrienden, bewonersvereniging Noordereiland, Stichting Maatschappij voor Volkswoningen en CBK Rotterdam. Met bewaard gebleven originele kleirozen van Admiraal uit 1994, gemaakt tijdens de kunstmanifestatie ‘De Buitengalerij’, werd een tableau vervaardigd. Die werden aangebracht in een ornamentlijst, een lijst waar vroeger advertenties in werden geschilderd. Voor het tableau werd in neon de tekst ‘Een roos is een roos is een roos‘ geplaatst. Het neon verloopt in kleur van warmrood naar bijna wit. ‘Een roos is een roos is een roos’ is een vertaling van de dichtregel ‘Rose is a rose is a rose’ uit het gedicht Sacred Emily van de Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein (1874-1946). Het lidwoord ‘a’ is er aan toegevoegd door de makers. Het woonblok waar het werk op hing werd in 2014 gesloopt, waardoor ook het kunstwerk verdween. Maar door de bewoners van het Noordereiland is een nieuwe versie van de hommage aan Ben Admiraal in 2017 teruggekeerd met dank aan Woonbron. Boven de neonregel zijn rozen aangebracht in witte lijnen op een zwarte ondergrond.
De Rotterdamse kunstenaar Ben Admiraal (1941-1995) was beeldhouwer, fotograaf, tekenaar, collagist en wandschilder. Hij deed zijn inspiratie op tijdens verre reizen, maar ook thuis in Rotterdam, waar vele culturen samengaan. Hij verwerkte zijn indrukken in zijn installaties en objecten, gemaakt van diverse materialencombinaties, zoals hout met neonbuis. Sinds zijn verblijf in 1991 in het Keramisch Werkcentrum te Heusden, experimenteerde hij veel met klei in combinatie met metaal of porselein. Ook begon hij toen met het vervaardigen van kleirozen, blad voor blad met de hand gevormd. Door deze in zwartbakkende klei uit te voeren, kregen ze een romantische, maar dramatische lading. Hij had zijn atelier op het Noordereiland, die hij deelde met keramiste Dora Dolz.
Rozen in witte en grijze lijnen op een zwarte achtergrond met een neondichtregel
Materialen
Klei en neon
Afmetingen
277 x 570 cm
Jaar
2017
Opdrachtgever
Bewoners van Noordereiland en vrienden van Ben Admiraal
Geldbron
Woningcorporatie Woonstad, Stadsvernieuwingsfonds
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Over het kunstwerk
In 1999, vier jaar na het overlijden van de Rotterdamse kunstenaar Ben Admiraal, werd hem eer betoond door een nauwe samenwerking van goede vrienden, bewonersvereniging Noordereiland, Stichting Maatschappij voor Volkswoningen en CBK Rotterdam. Met bewaard gebleven originele kleirozen van Admiraal uit 1994, gemaakt tijdens de kunstmanifestatie ‘De Buitengalerij’, werd een tableau vervaardigd. Die werden aangebracht in een ornamentlijst, een lijst waar vroeger advertenties in werden geschilderd. Voor het tableau werd in neon de tekst ‘Een roos is een roos is een roos‘ geplaatst. Het neon verloopt in kleur van warmrood naar bijna wit. ‘Een roos is een roos is een roos’ is een vertaling van de dichtregel ‘Rose is a rose is a rose’ uit het gedicht Sacred Emily van de Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein (1874-1946). Het lidwoord ‘a’ is er aan toegevoegd door de makers. Het woonblok waar het werk op hing werd in 2014 gesloopt, waardoor ook het kunstwerk verdween. Maar door de bewoners van het Noordereiland is een nieuwe versie van de hommage aan Ben Admiraal in 2017 teruggekeerd met dank aan Woonbron. Boven de neonregel zijn rozen aangebracht in witte lijnen op een zwarte ondergrond.
De Rotterdamse kunstenaar Ben Admiraal (1941-1995) was beeldhouwer, fotograaf, tekenaar, collagist en wandschilder. Hij deed zijn inspiratie op tijdens verre reizen, maar ook thuis in Rotterdam, waar vele culturen samengaan. Hij verwerkte zijn indrukken in zijn installaties en objecten, gemaakt van diverse materialencombinaties, zoals hout met neonbuis. Sinds zijn verblijf in 1991 in het Keramisch Werkcentrum te Heusden, experimenteerde hij veel met klei in combinatie met metaal of porselein. Ook begon hij toen met het vervaardigen van kleirozen, blad voor blad met de hand gevormd. Door deze in zwartbakkende klei uit te voeren, kregen ze een romantische, maar dramatische lading. Hij had zijn atelier op het Noordereiland, die hij deelde met keramiste Dora Dolz.