In 1990 werd dit kunstwerk van Henk Visch uitverkoren als extra accent voor de toen nog niet gebouwde Kunsthal van architect Rem Koolhaas. De bedoeling was dat het beeld een plaats zou krijgen in de ruimte rondom de Kunsthal. Die ruimte moest heel bijzonder worden: een grote, ruwe, blauwe betonvlakte met een woestijnachtig karakter waarin bij één van de hoekpunten van het gebouw de bronzen Kameel en begeleider zou worden geplaatst. De beelden moesten op ongeveer tachtig procent van de ware grootte worden gerealiseerd. Kunstenaar Henk Visch verklaarde het project als volgt: “Het thema van Kameel en begeleider is exotisch, vervreemdend en misplaatst, doordat het verwijst naar een wereld, waar andere voorstellingen en gewoontes heersen. Deze misplaatstheid wordt versterkt door de maten, die een gevoel van ‘te klein’ geven. Toch is het een realistisch thema, dat gemeten en vergeleken wordt met iets dat in de realiteit bestaat, maar de identificatie (in dit geval met de begeleider) wordt geblokkeerd door de misplaatstheid van het geheel. Of anders gezegd: de idee van misplaatstheid wordt overgedragen. Dit past op de ‘Groot-stad’ waar verandering en beweging een groot beroep doen op de flexibiliteit van het voorstellingsvermogen; de acceptatie van ‘vreemdheid’, het andere dat nooit hetzelfde is.” Tussen droom en daad stonden praktische bezwaren, omdat door de betonnen ‘woestijnvlakte’ ondergrondse leidingen onbereikbaar zouden worden. Om toch voor voldoende vervreemding te zorgen, kreeg een half jaar voor de opening van de Kunsthal in oktober 1992 de Kameel en begeleider ten slotte een plaats op het dak. Vier jaar later werd aan de omgeving van de Kunsthal nog een beeld van Henk Visch toegevoegd.
Henk Visch (Eindhoven, 1950) studeerde aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch en werkte vervolgens als graficus en tekenaar. Hij was docent aan kunstacademies in Amsterdam, Maastricht en Stuttgart en Münster. Zijn werk is veelzijdig en bestaat uit tekeningen, grafiek, abstracte constructies en figuratieve sculpturen. Visch maakt massieve houtsculpturen, maar ook tere bouwsels, gestileerde mensfiguren en humoristische assemblages uit de meest uiteenlopende materialen. Visch combineert vaak taal met beeld en voegt poëtische teksten toe. Eigenschappen als evenwicht en balans, kwetsbaarheid en vergankelijkheid spelen een belangrijke rol in de beeldhouwkunst van Visch. In 2023 was Visch de winnaar van de 13e Wilhelminaring, de Nederlandse oeuvreprijs voor beeldhouwers. Henk Visch woont en werkt in Eindhoven en Berlijn.
Beeldengroep bestaande uit een kameel en zijn begeleider
Materialen
Brons
Afmetingen
200 x 120 cm
Jaar
1992
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam / Kunsthal
Werving/selectie
Prijsvraag
Geldbron
Geschenk van Dura
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
In 1990 werd dit kunstwerk van Henk Visch uitverkoren als extra accent voor de toen nog niet gebouwde Kunsthal van architect Rem Koolhaas. De bedoeling was dat het beeld een plaats zou krijgen in de ruimte rondom de Kunsthal. Die ruimte moest heel bijzonder worden: een grote, ruwe, blauwe betonvlakte met een woestijnachtig karakter waarin bij één van de hoekpunten van het gebouw de bronzen Kameel en begeleider zou worden geplaatst. De beelden moesten op ongeveer tachtig procent van de ware grootte worden gerealiseerd. Kunstenaar Henk Visch verklaarde het project als volgt: “Het thema van Kameel en begeleider is exotisch, vervreemdend en misplaatst, doordat het verwijst naar een wereld, waar andere voorstellingen en gewoontes heersen. Deze misplaatstheid wordt versterkt door de maten, die een gevoel van ‘te klein’ geven. Toch is het een realistisch thema, dat gemeten en vergeleken wordt met iets dat in de realiteit bestaat, maar de identificatie (in dit geval met de begeleider) wordt geblokkeerd door de misplaatstheid van het geheel. Of anders gezegd: de idee van misplaatstheid wordt overgedragen. Dit past op de ‘Groot-stad’ waar verandering en beweging een groot beroep doen op de flexibiliteit van het voorstellingsvermogen; de acceptatie van ‘vreemdheid’, het andere dat nooit hetzelfde is.” Tussen droom en daad stonden praktische bezwaren, omdat door de betonnen ‘woestijnvlakte’ ondergrondse leidingen onbereikbaar zouden worden. Om toch voor voldoende vervreemding te zorgen, kreeg een half jaar voor de opening van de Kunsthal in oktober 1992 de Kameel en begeleider ten slotte een plaats op het dak. Vier jaar later werd aan de omgeving van de Kunsthal nog een beeld van Henk Visch toegevoegd.
Henk Visch (Eindhoven, 1950) studeerde aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch en werkte vervolgens als graficus en tekenaar. Hij was docent aan kunstacademies in Amsterdam, Maastricht en Stuttgart en Münster. Zijn werk is veelzijdig en bestaat uit tekeningen, grafiek, abstracte constructies en figuratieve sculpturen. Visch maakt massieve houtsculpturen, maar ook tere bouwsels, gestileerde mensfiguren en humoristische assemblages uit de meest uiteenlopende materialen. Visch combineert vaak taal met beeld en voegt poëtische teksten toe. Eigenschappen als evenwicht en balans, kwetsbaarheid en vergankelijkheid spelen een belangrijke rol in de beeldhouwkunst van Visch. In 2023 was Visch de winnaar van de 13e Wilhelminaring, de Nederlandse oeuvreprijs voor beeldhouwers. Henk Visch woont en werkt in Eindhoven en Berlijn.