De zitbanken van Guido Marsille en objets trouvés van Onno Poiesz vormen samen een installatie, waarbij ongerijmdheid een rol speelt. Enerzijds is het een vriendelijke opstelling van twee objecten met banken, maar de ingrepen van beide kunstenaars zijn ook vreemd aan de plek: de banken zijn kunstmatige boomstammen, geen echte banken, de laarzen en een edelsteen lijken verdwaald te zijn. De laarzen lijken een alledaags gezicht, maar staan surrealistisch ondersteboven, verloren. De steen heeft iets van een edelsteen, zoals dat hoort bij een chique buurt, maar is ook semi-abstract. De gezamenlijke titel van het werk Kryptonian Ice Lake refereert namelijk aan de comic held Superman en het schilderij ‘Ice Sea’ van Casper David Friedrich en daarmee aan de Romantiek. Poiesz sculpturen, objet trouvés, doen een beroep op de fantasie, zoals ook de comic dat doet. De boomstambanken verwijzen naar hoe in de 19e eeuw het mode was om met papiermaché-achtige materialen natuur na te bootsen. Dit alles maakt dit een grappige en onorthodoxe zitplek vol herkenbare elementen, uitnodigend om te zitten. Het werk maakt onderdeel uit van het Singelplan: een kunstproject langs de singels in Noord, waaronder een werk van Henk Visch en Klaas Gubbels behoren. Door uit te nodigen om te gaan zitten, en te onthaasten, past dit werk in de ideeën van de singels en de singelkunst: kijken en onthaasten. Dat is een reactie tegen de gejaagdheid van de stad en het is een middel om mensen te benadrukken in wat voor mooie historische omgeving ze verkeren.
Onno Poiesz (1974) is een Rotterdamse kunstenaar. Hij studeerde aan de Academie St. Joost in Breda (richting Monumentale Kunst) en aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Poiesz kiest symbolen van de moderne tijd als zijn onderwerp. In 2006 markeerde hij de gevel van het oude Centraal Station van Rotterdam met de letters EXIT in plakplastic.
Guido Marsille (Boskoop, 1967) is omgevingskunstenaar, beeldhouwer en ontwerper. Hij maakt onder de naam BuroMarsille installaties en inrichtingen in gebouwen en in de openbare ruimte, waarbij het creëren van verblijfsplekken, cohesie en verbintenissen een rol spelen door ruimtelijke ingrepen. Hij doorliep de AKI in Enschede en werkt en woont in Rotterdam.
Onderdeel van het Singelplan (Kunst en de Singelfamilies)
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
De zitbanken van Guido Marsille en objets trouvés van Onno Poiesz vormen samen een installatie, waarbij ongerijmdheid een rol speelt. Enerzijds is het een vriendelijke opstelling van twee objecten met banken, maar de ingrepen van beide kunstenaars zijn ook vreemd aan de plek: de banken zijn kunstmatige boomstammen, geen echte banken, de laarzen en een edelsteen lijken verdwaald te zijn. De laarzen lijken een alledaags gezicht, maar staan surrealistisch ondersteboven, verloren. De steen heeft iets van een edelsteen, zoals dat hoort bij een chique buurt, maar is ook semi-abstract. De gezamenlijke titel van het werk Kryptonian Ice Lake refereert namelijk aan de comic held Superman en het schilderij ‘Ice Sea’ van Casper David Friedrich en daarmee aan de Romantiek. Poiesz sculpturen, objet trouvés, doen een beroep op de fantasie, zoals ook de comic dat doet. De boomstambanken verwijzen naar hoe in de 19e eeuw het mode was om met papiermaché-achtige materialen natuur na te bootsen. Dit alles maakt dit een grappige en onorthodoxe zitplek vol herkenbare elementen, uitnodigend om te zitten. Het werk maakt onderdeel uit van het Singelplan: een kunstproject langs de singels in Noord, waaronder een werk van Henk Visch en Klaas Gubbels behoren. Door uit te nodigen om te gaan zitten, en te onthaasten, past dit werk in de ideeën van de singels en de singelkunst: kijken en onthaasten. Dat is een reactie tegen de gejaagdheid van de stad en het is een middel om mensen te benadrukken in wat voor mooie historische omgeving ze verkeren.
Onno Poiesz (1974) is een Rotterdamse kunstenaar. Hij studeerde aan de Academie St. Joost in Breda (richting Monumentale Kunst) en aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Poiesz kiest symbolen van de moderne tijd als zijn onderwerp. In 2006 markeerde hij de gevel van het oude Centraal Station van Rotterdam met de letters EXIT in plakplastic.
Guido Marsille (Boskoop, 1967) is omgevingskunstenaar, beeldhouwer en ontwerper. Hij maakt onder de naam BuroMarsille installaties en inrichtingen in gebouwen en in de openbare ruimte, waarbij het creëren van verblijfsplekken, cohesie en verbintenissen een rol spelen door ruimtelijke ingrepen. Hij doorliep de AKI in Enschede en werkt en woont in Rotterdam.