In 1998 onthulde de achterkleinzoon dit bronzen beeld van de fameuze joodse havenbaron, koopman, reder en politicus Lodewijk Pincoffs (Rotterdam, 1827 – New York, 1911). Dit beeld is niet toevallig op deze plek geplaatst, want tussen 1849 en 1879 speelde Pincoffs een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Entrepotgebied. Hij was degene die het Poortgebouw en het Veempand ‘De Vijf Werelddelen’ liet verrijzen. Op 28-jarige leeftijd kwam Pincoffs in 1856 in de gemeenteraad van Rotterdam. Daar ontwikkelde hij zich tot een gezaghebbend raadslid naar wie goed geluisterd werd. In 1858 werd hij lid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland en in 1872 werd hij als eerste joodse Nederlander lid van de Eerste Kamer. Een aanbod in 1877 om minister van Financiën te worden, wees hij af. Hij speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Rotterdamse havens en was de eerste ondernemer die zijn bedrijf op de Zuidelijke Maasoever durfde te vestigen. Maar Pincoffs is echter ook berucht, omdat hij één van de grootste boekhoudschandalen uit de Nederlandse geschiedenis op zijn naam heeft staan. In 1879 vluchtte hij naar Amerika nadat deze omvangrijke fraude aan het licht was gekomen en hij diep in de schulden bleek te zitten. Dit beeld is dan ook geen eerbetoon aan de man zelf, maar het staat symbool voor de ontwikkelingen op de Kop van Zuid. Beeldhouwer Willem Verbon heeft hem geportretteerd als een terneergeslagen en teleurgesteld mens, die op het punt stond om Rotterdam te verlaten. Op de plaquette staat in het Engels de tekst: “Een toonbeeld van zoveel triomf en zoveel schande”. Verbon maakte het beeld al in 1994. Door vertraging in de bouw duurde het nog vier jaar voordat het beeld een plaats kreeg.
Willem Verbon (Rotterdam, 1921 – aldaar, 2003) volgde lessen op de avond-academie in de jaren 1930. Direct na de Tweede Wereldoorlog kreeg Verbon de opdracht om een monument te maken ter ere van de Royal Air Force. Hij kreeg een postgraduate scholarschip aangeboden door de Britse regering en vertrok voor enkele jaren naar Londen. Begin jaren 1950 keerde Verbon terug naar Rotterdam, waar hij een atelier betrok in de Oranjeboomstraat. Zijn werk bestaat vooral uit figuratieve sculpturen, meestal historische figuren voorstellend. Verbon beeldhouwde diverse beelden en monumenten voor belangrijke Rotterdammers en leden van het Koningshuis. In de openbare ruimte van Rotterdam zijn veel kunstwerken van hem te vinden.
Bronsplastiek van Lodewijk Pincoffs met hoed in de hand
Materialen
Brons
Afmetingen
Hoogte 197 cm
Jaar
1998
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
In 1998 onthulde de achterkleinzoon dit bronzen beeld van de fameuze joodse havenbaron, koopman, reder en politicus Lodewijk Pincoffs (Rotterdam, 1827 – New York, 1911). Dit beeld is niet toevallig op deze plek geplaatst, want tussen 1849 en 1879 speelde Pincoffs een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Entrepotgebied. Hij was degene die het Poortgebouw en het Veempand ‘De Vijf Werelddelen’ liet verrijzen. Op 28-jarige leeftijd kwam Pincoffs in 1856 in de gemeenteraad van Rotterdam. Daar ontwikkelde hij zich tot een gezaghebbend raadslid naar wie goed geluisterd werd. In 1858 werd hij lid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland en in 1872 werd hij als eerste joodse Nederlander lid van de Eerste Kamer. Een aanbod in 1877 om minister van Financiën te worden, wees hij af. Hij speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Rotterdamse havens en was de eerste ondernemer die zijn bedrijf op de Zuidelijke Maasoever durfde te vestigen. Maar Pincoffs is echter ook berucht, omdat hij één van de grootste boekhoudschandalen uit de Nederlandse geschiedenis op zijn naam heeft staan. In 1879 vluchtte hij naar Amerika nadat deze omvangrijke fraude aan het licht was gekomen en hij diep in de schulden bleek te zitten. Dit beeld is dan ook geen eerbetoon aan de man zelf, maar het staat symbool voor de ontwikkelingen op de Kop van Zuid. Beeldhouwer Willem Verbon heeft hem geportretteerd als een terneergeslagen en teleurgesteld mens, die op het punt stond om Rotterdam te verlaten. Op de plaquette staat in het Engels de tekst: “Een toonbeeld van zoveel triomf en zoveel schande”. Verbon maakte het beeld al in 1994. Door vertraging in de bouw duurde het nog vier jaar voordat het beeld een plaats kreeg.
Willem Verbon (Rotterdam, 1921 – aldaar, 2003) volgde lessen op de avond-academie in de jaren 1930. Direct na de Tweede Wereldoorlog kreeg Verbon de opdracht om een monument te maken ter ere van de Royal Air Force. Hij kreeg een postgraduate scholarschip aangeboden door de Britse regering en vertrok voor enkele jaren naar Londen. Begin jaren 1950 keerde Verbon terug naar Rotterdam, waar hij een atelier betrok in de Oranjeboomstraat. Zijn werk bestaat vooral uit figuratieve sculpturen, meestal historische figuren voorstellend. Verbon beeldhouwde diverse beelden en monumenten voor belangrijke Rotterdammers en leden van het Koningshuis. In de openbare ruimte van Rotterdam zijn veel kunstwerken van hem te vinden.