Beeldhouwer Carel Visser kwam met een mooi ontwerp voor een schip, maar dat paste niet in het beeldenterrasthema van de mensfiguur. Vervolgens ontwierp hij Moeder en kind. Dit expressieve beeld is een assemblage, waarin allerlei gevonden objecten en afvalmaterialen samengevoegd zijn tot een geheel, dat in brons is afgegoten. De oorspronkelijke onderdelen waaruit het object is opgebouwd blijven herkenbaar, ondanks het feit dat ze in de uiteindelijke voorstelling een andere rol zijn gaan spelen. Het kind is een afgietsel van een babypop, waarvan de ronde dichte vormen contrasteren met de veel abstractere moederfiguur, die meer uit industriële vormen opgebouwd lijkt te zijn. Hiermee is dit werk een zeer hedendaagse variant geworden op het ‘Maria met kind’ thema uit de kunstgeschiedenis, waarbij ook altijd het kind op schoot ligt. Maar omdat het kind hier een babypop is en moeder op een hoop schroot lijkt, is het werk vooral humoristisch. Sommigen zien in dit duo niet zozeer een liefkozing als wel een monsterlijke moeder, die haar kind wil verslinden (wat ook verwijst naar een mythologisch onderwerp uit de kunstgeschiedenis: de Griekse Medea, die haar kinderen doodt). Thema en wijze van assembleren maakt dit beeld een uitzondering in het veel meer abstract-constructivistische oeuvre van Visser, al is de behandeling van losse onderdelen in de ruimte kenmerkend. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
Beeldhouwer Carel Visser (Papendrecht, 1925 – Le Fousseret, Frankrijk, 2015) heeft een belangrijke rol gespeeld in het vormgeven van de naoorlogse kunstgeschiedenis. Na zijn studie Bouwkunde aan de Technische Hogeschool te Delft bezocht hij de Haagse Academie voor Beeldende Kunst. In de periode van ruim vijftig jaar die daarop volgde, onderzocht hij fundamentele sculpturale problemen als opbouw, aanzicht, ruimte en verbinding tussen volumes. Met zijn constructivistische oeuvre heeft hij verschillende prijzen gewonnen en deed hij mee aan de Biënnale van Venetië, de documenta in Kassel. Zijn werk is aangekocht door diverse musea.
Assemblage van gevonden voorwerpen, waaronder staalplaat, ijzerdraden en een pop
Materialen
Brons
Afmetingen
250 x 190 x 210 cm
Jaar
2001
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Onderdeel van
Over het kunstwerk
Beeldhouwer Carel Visser kwam met een mooi ontwerp voor een schip, maar dat paste niet in het beeldenterrasthema van de mensfiguur. Vervolgens ontwierp hij Moeder en kind. Dit expressieve beeld is een assemblage, waarin allerlei gevonden objecten en afvalmaterialen samengevoegd zijn tot een geheel, dat in brons is afgegoten. De oorspronkelijke onderdelen waaruit het object is opgebouwd blijven herkenbaar, ondanks het feit dat ze in de uiteindelijke voorstelling een andere rol zijn gaan spelen. Het kind is een afgietsel van een babypop, waarvan de ronde dichte vormen contrasteren met de veel abstractere moederfiguur, die meer uit industriële vormen opgebouwd lijkt te zijn. Hiermee is dit werk een zeer hedendaagse variant geworden op het ‘Maria met kind’ thema uit de kunstgeschiedenis, waarbij ook altijd het kind op schoot ligt. Maar omdat het kind hier een babypop is en moeder op een hoop schroot lijkt, is het werk vooral humoristisch. Sommigen zien in dit duo niet zozeer een liefkozing als wel een monsterlijke moeder, die haar kind wil verslinden (wat ook verwijst naar een mythologisch onderwerp uit de kunstgeschiedenis: de Griekse Medea, die haar kinderen doodt). Thema en wijze van assembleren maakt dit beeld een uitzondering in het veel meer abstract-constructivistische oeuvre van Visser, al is de behandeling van losse onderdelen in de ruimte kenmerkend. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
Beeldhouwer Carel Visser (Papendrecht, 1925 – Le Fousseret, Frankrijk, 2015) heeft een belangrijke rol gespeeld in het vormgeven van de naoorlogse kunstgeschiedenis. Na zijn studie Bouwkunde aan de Technische Hogeschool te Delft bezocht hij de Haagse Academie voor Beeldende Kunst. In de periode van ruim vijftig jaar die daarop volgde, onderzocht hij fundamentele sculpturale problemen als opbouw, aanzicht, ruimte en verbinding tussen volumes. Met zijn constructivistische oeuvre heeft hij verschillende prijzen gewonnen en deed hij mee aan de Biënnale van Venetië, de documenta in Kassel. Zijn werk is aangekocht door diverse musea.