Qwertz is gemaakt door de Weense kunstenaar Franz West, die een beeld ontwierp dat in alle opzichten contrasteert met zijn omgeving. Het is de bedoeling dat de vormen opvallen en vragen oproepen: Wat zijn dit voor rare dingen? Wat stelt het voor? Hun kunstmatige, bijna giftige kleuren maken het werk nog vreemder dan het al is. De titel Qwertz is bewust ook niet echt verklarend; het verwijst naar de 1e vijf letters op een Duits toetsenbord. De vijf monochrome gekleurde, langwerpige rollen plaatstaal waaruit het werk bestaat, lijken nog het meest op uitvergrotingen van met de hand gerolde stukken klei. Ze zijn vervaardigd uit een kern omwikkeld met ‘lappen’ aluminium, in een onregelmatig patroon aaneen gelast. De ‘worsten’ zijn gebruiksvriendelijk bedoeld; al eerder maakte West dergelijke beelden die hij ‘Sitzwurste’ noemt, gemaakt om op te zitten. En inderdaad worden de beelden op de Eendrachtsweg veel gebruikt als bankjes. Ze zitten het lekkerst schrijlings, alsof je op een paard zit. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
In dertig jaar heeft de Oostenrijkse kunstenaar Franz West (Wenen, 1947 – 2012) een aanzienlijk oeuvre opgebouwd. Nog voor hij een kunstacademie bezocht, ontstonden zijn artistieke experimenten in de vorm van foto’s, grafiek, monochroom geverfde materieschilderijen en reliëfs in papier-maché. Halverwege de jaren zeventig begon hij een opleiding aan de Weense academie voor beeldende kunst. West wordt gezien als één van de belangrijkste hedendaagse Oostenrijkse kunstenaars, die zich vooral heeft onderscheiden door een mengvorm van beeldhouwkunst, installaties, land art, performances en grafische kunst.
Vijf monochrome liggende rollen in opvallende kleuren
Materialen
Metaalplaat, lakverf
Afmetingen
5 elementen van 60 x 65 x 720 cm
Jaar
2001
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Werving/selectie
Commissie IBC
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Onderdeel van
Over het kunstwerk
Qwertz is gemaakt door de Weense kunstenaar Franz West, die een beeld ontwierp dat in alle opzichten contrasteert met zijn omgeving. Het is de bedoeling dat de vormen opvallen en vragen oproepen: Wat zijn dit voor rare dingen? Wat stelt het voor? Hun kunstmatige, bijna giftige kleuren maken het werk nog vreemder dan het al is. De titel Qwertz is bewust ook niet echt verklarend; het verwijst naar de 1e vijf letters op een Duits toetsenbord. De vijf monochrome gekleurde, langwerpige rollen plaatstaal waaruit het werk bestaat, lijken nog het meest op uitvergrotingen van met de hand gerolde stukken klei. Ze zijn vervaardigd uit een kern omwikkeld met ‘lappen’ aluminium, in een onregelmatig patroon aaneen gelast. De ‘worsten’ zijn gebruiksvriendelijk bedoeld; al eerder maakte West dergelijke beelden die hij ‘Sitzwurste’ noemt, gemaakt om op te zitten. En inderdaad worden de beelden op de Eendrachtsweg veel gebruikt als bankjes. Ze zitten het lekkerst schrijlings, alsof je op een paard zit. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
In dertig jaar heeft de Oostenrijkse kunstenaar Franz West (Wenen, 1947 – 2012) een aanzienlijk oeuvre opgebouwd. Nog voor hij een kunstacademie bezocht, ontstonden zijn artistieke experimenten in de vorm van foto’s, grafiek, monochroom geverfde materieschilderijen en reliëfs in papier-maché. Halverwege de jaren zeventig begon hij een opleiding aan de Weense academie voor beeldende kunst. West wordt gezien als één van de belangrijkste hedendaagse Oostenrijkse kunstenaars, die zich vooral heeft onderscheiden door een mengvorm van beeldhouwkunst, installaties, land art, performances en grafische kunst.