Kunstenaar Paul McCarthy weet als geen ander de hypocrisie van de moderne samenleving te verbeelden. Santa Claus is dan ook een ironische kritiek op de consumptiemaatschappij. Het is een kritische noot die past in het oeuvre van McCarthy. Door zijn vormgeving combineert hij ‘hoge’ met ‘lage’ cultuur. Het beeld zou geplaatst worden op de hoek van de Kruiskade en de Karel Doormanstraat bij concertgebouw de Doelen. Er ontstond nogal wat commotie rond het beeld, toen de aanschaf in februari 2003 werd goedgekeurd door het College van B&W. Politieke partijen Leefbaar Rotterdam en de ChristenUnie/SGP wilden het beeld afblazen. De plaats van het beeld, in eerste instantie prominent midden in de stad, bleef lang onzeker. De kranten stonden bol van artikelen en ingezonden brieven van voor- en tegenstanders van het kunstwerk, dat in de volksmond inmiddels Kabouter Buttplug werd genoemd. Tot een definitieve locatie gevonden was, stond het beeld enkele jaren op de binnenplaats van Museum Boijmans Van Beuningen. In november 2008 kreeg Santa Claus eindelijk zijn vaste plaats op het Eendrachtsplein. Het beeld is een bekend Rotterdams symbool geworden. Santa Claus komt geregeld voor op flyers en in foto’s van de stad. Deze geliefde kerstman wordt honderden keren per dag gefotografeerd, zoals aan de plek op zijn schoen te zien is. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
Paul McCarthy (Salt Lake City, 1945) is een internationaal befaamd kunstenaar, die woont en werkt in Los Angeles, Californië. Zijn werk gaat over de Amerikaanse beeldcultuur en massaconsumptiemaatschappij, waarover hij zeer kritisch is. Maar ook de Europese kunst en denkers zoals Beuysz, Beckett, Wiener Aktionisten beïnvloeden zijn beeldtaal. Hij werkt veel in installatievorm en met (soms inflatable) sculpturen.
Kerstman met "een gestyleerde kerstboom" en een bel
Materialen
Brons
Afmetingen
Hoogte: 6 m
Jaar
2001
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Onderdeel van
Over het kunstwerk
Kunstenaar Paul McCarthy weet als geen ander de hypocrisie van de moderne samenleving te verbeelden. Santa Claus is dan ook een ironische kritiek op de consumptiemaatschappij. Het is een kritische noot die past in het oeuvre van McCarthy. Door zijn vormgeving combineert hij ‘hoge’ met ‘lage’ cultuur. Het beeld zou geplaatst worden op de hoek van de Kruiskade en de Karel Doormanstraat bij concertgebouw de Doelen. Er ontstond nogal wat commotie rond het beeld, toen de aanschaf in februari 2003 werd goedgekeurd door het College van B&W. Politieke partijen Leefbaar Rotterdam en de ChristenUnie/SGP wilden het beeld afblazen. De plaats van het beeld, in eerste instantie prominent midden in de stad, bleef lang onzeker. De kranten stonden bol van artikelen en ingezonden brieven van voor- en tegenstanders van het kunstwerk, dat in de volksmond inmiddels Kabouter Buttplug werd genoemd. Tot een definitieve locatie gevonden was, stond het beeld enkele jaren op de binnenplaats van Museum Boijmans Van Beuningen. In november 2008 kreeg Santa Claus eindelijk zijn vaste plaats op het Eendrachtsplein. Het beeld is een bekend Rotterdams symbool geworden. Santa Claus komt geregeld voor op flyers en in foto’s van de stad. Deze geliefde kerstman wordt honderden keren per dag gefotografeerd, zoals aan de plek op zijn schoen te zien is. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
Paul McCarthy (Salt Lake City, 1945) is een internationaal befaamd kunstenaar, die woont en werkt in Los Angeles, Californië. Zijn werk gaat over de Amerikaanse beeldcultuur en massaconsumptiemaatschappij, waarover hij zeer kritisch is. Maar ook de Europese kunst en denkers zoals Beuysz, Beckett, Wiener Aktionisten beïnvloeden zijn beeldtaal. Hij werkt veel in installatievorm en met (soms inflatable) sculpturen.