De Schaduwboom werpt een ochtendschaduw en een avondschaduw op een terrazzo ondergrond. De slagschaduwen van het silhouet van het gebladerte van de boom zijn licht en overlappen elkaar waardoor een tijdsverloop gesuggereerd wordt. De avondschaduw is grijs, de ochtendschaduw zwart. Het hoogteverschil van de schaduwen en de verhoging van het geheel boven het plein nodigen uit tot gebruik, je kunt erop zitten en de voorbijgangers van commentaar voorzien. Bomen hadden vroeger een sociale functie: op driesprongen vormden zij vaak een ontmoetingspunt voor de lokale bevolking, die onder het schaduwrijke bladerdak op een bankje gezeten de laatste dorpsnieuwtjes doornamen. Een dergelijke boom werd in de volksmond een leugenboom genoemd. Boezem abstraheerde deze leugenboom tot korte stam. Naast de tastbare onderdelen, past Boezem ook elementen als tijd, licht en schaduw toe.
Marinus Boezem (Leerdam, 1939) is een Nederlandse beeldhouwer. Hij staat bekend om zijn radicale kunstopvatting en het werk in de openbare ruimte. Boezem was in de tweede helft van de zestiger jaren samen met Jan Dibbets en Ger van Elk vertegenwoordiger van conceptuele kunst en ‘arte povera’ in Nederland.
Sculptuur met een granieten zuil (abstrahering van een boomstam) met slagschaduwen van het silhouet van het gebladerte op een cirkelvormig plateau
Materialen
Graniet, granito, arduin
Afmetingen
Zuil ∅ 50 cm x 160 / Plateau ∅ 600 x 25 cm
Jaar
1983
Geldbron
BK-Budget Zevenkamp
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
De Schaduwboom werpt een ochtendschaduw en een avondschaduw op een terrazzo ondergrond. De slagschaduwen van het silhouet van het gebladerte van de boom zijn licht en overlappen elkaar waardoor een tijdsverloop gesuggereerd wordt. De avondschaduw is grijs, de ochtendschaduw zwart. Het hoogteverschil van de schaduwen en de verhoging van het geheel boven het plein nodigen uit tot gebruik, je kunt erop zitten en de voorbijgangers van commentaar voorzien. Bomen hadden vroeger een sociale functie: op driesprongen vormden zij vaak een ontmoetingspunt voor de lokale bevolking, die onder het schaduwrijke bladerdak op een bankje gezeten de laatste dorpsnieuwtjes doornamen. Een dergelijke boom werd in de volksmond een leugenboom genoemd. Boezem abstraheerde deze leugenboom tot korte stam. Naast de tastbare onderdelen, past Boezem ook elementen als tijd, licht en schaduw toe.
Marinus Boezem (Leerdam, 1939) is een Nederlandse beeldhouwer. Hij staat bekend om zijn radicale kunstopvatting en het werk in de openbare ruimte. Boezem was in de tweede helft van de zestiger jaren samen met Jan Dibbets en Ger van Elk vertegenwoordiger van conceptuele kunst en ‘arte povera’ in Nederland.