The Idler’s Playground (speeltuin van een niksnut) is gemaakt door de Duitse beeldhouwer Cosima von Bonin en bestaat uit twee delen. Het ene deel is een Pinokkio-achtig jongetje met een hoedje op, gezeten op een levensgrote tennisscheidsrechterstoel. Pinokkio zit te niksen: hij hangt voorover in zijn stoel, zijn kin leunt op zijn rechterhand en hij staart verveeld of beter mismoedig voor zich uit. Ondertussen is zijn neus al wel zo lang geworden dat die recht door de paddenstoel priemt op het tegenoverliggende perkje. Onder de paddenstoel is een bankje aangebracht dat de toeschouwers als het ware uitnodigt hetzelfde te doen als Pinokkio. Maar of ze daar, gezien zijn lange neus, beter van worden? Uiteindelijk lijkt beeld vooral een uitnodiging je aan het dagelijks leven te onttrekken, wat niet alleen blijkt uit Pinokkio’s niksigheid en het bankje, maar ook uit het feit dat beide beelden volledig groen zijn gespoten – alsof het hele kunstwerk zo min mogelijk wil opvallen. The Idler’s Playground stond sinds 2010 aan het Weena, eerst bij Hofplein en later aan het begin van de Lijnbaan. In 2018 is het beeld herplaatst in het groene parkje aan het begin van de Putselaan, nabij metrostation Maashaven. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
Cosima von Bonin (Mombassa, Kenia, 1962) is een Duitse kunstenaar; ze woont en werkt in Keulen. Haar kunst is al net zo ongrijpbaar als zijzelf: ze werkt met textiel, met film en bouwt installaties die vaak verwijzen naar de populaire cultuur, naar pop art en naar sprookjes. Von Bonin exposeerde de afgelopen jaren onder andere in Museum Ludwig in Keulen, Mamco in Genève, Witte de With in Rotterdam en het Museum of Contemporary Art in Los Angeles. In 2007 toonde ze werk op de Documenta 12 in Kassel.
Tweedelige sculptuur van stoel met mannetje en een paddenstoel
Materialen
Staal
Afmetingen
Hoogte 3 m
Jaar
2010
Werving/selectie
SIR commissie
Geldbron
Sculpture International Rotterdam
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Onderdeel van
Over het kunstwerk
The Idler’s Playground (speeltuin van een niksnut) is gemaakt door de Duitse beeldhouwer Cosima von Bonin en bestaat uit twee delen. Het ene deel is een Pinokkio-achtig jongetje met een hoedje op, gezeten op een levensgrote tennisscheidsrechterstoel. Pinokkio zit te niksen: hij hangt voorover in zijn stoel, zijn kin leunt op zijn rechterhand en hij staart verveeld of beter mismoedig voor zich uit. Ondertussen is zijn neus al wel zo lang geworden dat die recht door de paddenstoel priemt op het tegenoverliggende perkje. Onder de paddenstoel is een bankje aangebracht dat de toeschouwers als het ware uitnodigt hetzelfde te doen als Pinokkio. Maar of ze daar, gezien zijn lange neus, beter van worden? Uiteindelijk lijkt beeld vooral een uitnodiging je aan het dagelijks leven te onttrekken, wat niet alleen blijkt uit Pinokkio’s niksigheid en het bankje, maar ook uit het feit dat beide beelden volledig groen zijn gespoten – alsof het hele kunstwerk zo min mogelijk wil opvallen. The Idler’s Playground stond sinds 2010 aan het Weena, eerst bij Hofplein en later aan het begin van de Lijnbaan. In 2018 is het beeld herplaatst in het groene parkje aan het begin van de Putselaan, nabij metrostation Maashaven. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
Cosima von Bonin (Mombassa, Kenia, 1962) is een Duitse kunstenaar; ze woont en werkt in Keulen. Haar kunst is al net zo ongrijpbaar als zijzelf: ze werkt met textiel, met film en bouwt installaties die vaak verwijzen naar de populaire cultuur, naar pop art en naar sprookjes. Von Bonin exposeerde de afgelopen jaren onder andere in Museum Ludwig in Keulen, Mamco in Genève, Witte de With in Rotterdam en het Museum of Contemporary Art in Los Angeles. In 2007 toonde ze werk op de Documenta 12 in Kassel.