Günther Förg maakt sinds de jaren zeventig schilderijen, fotografie, sculpturen, wandschilderingen, assemblages en reliëfs, waarin schaal en ruimtelijkheid een rol spelen. Niet zelden is zijn kunst groots en monumentaal. Tor und Stele is een kunstwerk dat naar zijn historische omgeving verwijst. Het werk bestaat uit drie delen: een Tor (poort), een rechthoekige poort uit zwart, glad gepolijst natuursteen, die herinnert aan de Arc de Triomphe en de Brandenburger Tor; een Stèle (oorspronkelijk een Griekse grafzuil), een bronzen sculptuur met een platte bovenkant in de vorm van een obelisk, die hoort bij de klassieke stoffering van grootstedelijke pleinen; en diverse rechthoekige vlakken van bruingele tegels op de grond, waarlangs ouderwets aandoende lantarens staan, die het pleingevoel versterken. De verschillende onderdelen zijn in de lengte van elkaar geplaatst. De plaats waar het werk staat is een stukje niemandsland schuinachter het Stadhuis, ontstaan toen een deel van het Hoofdbureau van Politie werd afgebroken. Förg heeft het corridor-achtige karakter van de Doelstraat versterkt. De kunstenaar liet zich inspireren door klassieke triomfbogen, stèles en obelisken. Bij wijze van inscriptie heeft Förg in zijn Stèle sporen van bewerking zichtbaar gelaten in het oppervlak van het brons, een persoonlijk handschrift, dat contrasteert met de monumentale benadering van de ruimte. De elementen van het kunstwerk doen ook denken aan stedenbouwkundige monumenten uit de barok of negentiende eeuw. Maar doordat Förgs monument in een restruimte staat, fungeert het werk als een parodie op de monumentaliteit en verwijst het werk naar de leegheid van groots opgezette pleinen in de omgeving. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
De Duitse kunstenaar Günther Förg (Füssen im Allgäu, 1952 – Freiburg im Breisgau, 2013) maakte naam met abstracte schilderijen, maar werkte ook als fotograaf, beeldhouwer, graficus en interieurarchitect. Hij ontwierp bijvoorbeeld het plafond met neonornamenten van het Kunsthalcafé (Museumpark/Westzeedijk). In 1992 was hij deelnemer aan de Documenta in Kassel. Vanaf 1999 tot aan zijn dood in 2013 was hij hoogleraar aan de Akademie der Bildenden Künste München. Zijn werk is in vele collecties vertegenwoordigd.
Tweedelige sculptuur van een bronzen sokkel en natuurstenen poort
Materialen
Brons en natuursteen
Afmetingen
12 x 100 x 6 m
Jaar
1994
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Geldbron
Percentageregeling OBR
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Onderdeel van
Over het kunstwerk
Günther Förg maakt sinds de jaren zeventig schilderijen, fotografie, sculpturen, wandschilderingen, assemblages en reliëfs, waarin schaal en ruimtelijkheid een rol spelen. Niet zelden is zijn kunst groots en monumentaal. Tor und Stele is een kunstwerk dat naar zijn historische omgeving verwijst. Het werk bestaat uit drie delen: een Tor (poort), een rechthoekige poort uit zwart, glad gepolijst natuursteen, die herinnert aan de Arc de Triomphe en de Brandenburger Tor; een Stèle (oorspronkelijk een Griekse grafzuil), een bronzen sculptuur met een platte bovenkant in de vorm van een obelisk, die hoort bij de klassieke stoffering van grootstedelijke pleinen; en diverse rechthoekige vlakken van bruingele tegels op de grond, waarlangs ouderwets aandoende lantarens staan, die het pleingevoel versterken. De verschillende onderdelen zijn in de lengte van elkaar geplaatst. De plaats waar het werk staat is een stukje niemandsland schuinachter het Stadhuis, ontstaan toen een deel van het Hoofdbureau van Politie werd afgebroken. Förg heeft het corridor-achtige karakter van de Doelstraat versterkt. De kunstenaar liet zich inspireren door klassieke triomfbogen, stèles en obelisken. Bij wijze van inscriptie heeft Förg in zijn Stèle sporen van bewerking zichtbaar gelaten in het oppervlak van het brons, een persoonlijk handschrift, dat contrasteert met de monumentale benadering van de ruimte. De elementen van het kunstwerk doen ook denken aan stedenbouwkundige monumenten uit de barok of negentiende eeuw. Maar doordat Förgs monument in een restruimte staat, fungeert het werk als een parodie op de monumentaliteit en verwijst het werk naar de leegheid van groots opgezette pleinen in de omgeving. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
De Duitse kunstenaar Günther Förg (Füssen im Allgäu, 1952 – Freiburg im Breisgau, 2013) maakte naam met abstracte schilderijen, maar werkte ook als fotograaf, beeldhouwer, graficus en interieurarchitect. Hij ontwierp bijvoorbeeld het plafond met neonornamenten van het Kunsthalcafé (Museumpark/Westzeedijk). In 1992 was hij deelnemer aan de Documenta in Kassel. Vanaf 1999 tot aan zijn dood in 2013 was hij hoogleraar aan de Akademie der Bildenden Künste München. Zijn werk is in vele collecties vertegenwoordigd.