Deze neon Van alles is weer waardeloos is een anagram van de bekende dichtregel Alles van waarde is weerloos van dichter en kunstenaar Lucebert. De rode neontekst is een initiatief van kunstenaar Jack Segbars en is aangebracht op de gevel van een gebouw met kunstenaarsateliers van SKAR. Alles van waarde is weerloos is een kunstwerk van Toni Burgering en staat sinds 1978 op het dak van het gebouw aan Blaak 16. De rode tekstregel is een bepalend kunstwerk in het stadsbeeld van Rotterdam en de zin is een gangbare uitdrukking in het Nederlands geworden. Door dezelfde letters te handhaven, maar in een andere volgorde een andere betekenis aan te laten nemen, wordt een traditioneel thema binnen de kunsten gesimuleerd: de opeenvolging van stijlen, de vadermoord die nodig is om tot nieuwe kunstwerken te komen. Het is ook een commentaar op de verwording van wat origineel een poëtisch zinnetje was in een bundel. De uitvoering op grootse wijze op het gebouw van een verzekeringsmaatschappij lokte bij Segbars een antwoord uit. Wat ooit in bescheidenheid startte, is nu een embleem geworden van ernstige, sociale importantie. Tot slot wil het een vrijplaats zijn voor negativisme, als tegenhanger voor een opgedrongen positiviteit. Het beeld hangt sinds 1997 aan een ateliergebouw op Rotterdam-Zuid. Dit gebied is armer en kent veel sociale problemen. Zo vormt het een tegenbeeld voor het beeld in het centrum van de stad.
Jack Segbars (Rotterdam, 1963) is een theoretisch georiënteerd kunstenaar. Hij studeerde aan de St. Joost in Den Bosch, de Willem de Koning Academie in Rotterdam en behaalde zijn PhDArts aan de universiteit van Leiden. Als beeldend kunstenaar, curator en schrijver onderzoekt hij de bijzondere aard van de beeldende kunst en de rol van taal binnen het kunstdiscours. Daarnaast maakt hij werk in de openbare ruimte, waaronder de dichtregel Van alles is weer waardeloos, een détournement van Lucebert’s befaamde regel Alles van waarde is weerloos.
Deze neon Van alles is weer waardeloos is een anagram van de bekende dichtregel Alles van waarde is weerloos van dichter en kunstenaar Lucebert. De rode neontekst is een initiatief van kunstenaar Jack Segbars en is aangebracht op de gevel van een gebouw met kunstenaarsateliers van SKAR. Alles van waarde is weerloos is een kunstwerk van Toni Burgering en staat sinds 1978 op het dak van het gebouw aan Blaak 16. De rode tekstregel is een bepalend kunstwerk in het stadsbeeld van Rotterdam en de zin is een gangbare uitdrukking in het Nederlands geworden. Door dezelfde letters te handhaven, maar in een andere volgorde een andere betekenis aan te laten nemen, wordt een traditioneel thema binnen de kunsten gesimuleerd: de opeenvolging van stijlen, de vadermoord die nodig is om tot nieuwe kunstwerken te komen. Het is ook een commentaar op de verwording van wat origineel een poëtisch zinnetje was in een bundel. De uitvoering op grootse wijze op het gebouw van een verzekeringsmaatschappij lokte bij Segbars een antwoord uit. Wat ooit in bescheidenheid startte, is nu een embleem geworden van ernstige, sociale importantie. Tot slot wil het een vrijplaats zijn voor negativisme, als tegenhanger voor een opgedrongen positiviteit. Het beeld hangt sinds 1997 aan een ateliergebouw op Rotterdam-Zuid. Dit gebied is armer en kent veel sociale problemen. Zo vormt het een tegenbeeld voor het beeld in het centrum van de stad.
Jack Segbars (Rotterdam, 1963) is een theoretisch georiënteerd kunstenaar. Hij studeerde aan de St. Joost in Den Bosch, de Willem de Koning Academie in Rotterdam en behaalde zijn PhDArts aan de universiteit van Leiden. Als beeldend kunstenaar, curator en schrijver onderzoekt hij de bijzondere aard van de beeldende kunst en de rol van taal binnen het kunstdiscours. Daarnaast maakt hij werk in de openbare ruimte, waaronder de dichtregel Van alles is weer waardeloos, een détournement van Lucebert’s befaamde regel Alles van waarde is weerloos.