Deze betonnen zuil van kunstenaar George van der Wagt staat bij de entree van de Söderblomflat in Ommoord. Het kunstwerk is aangeboden door Bouwmaatschappij Volker na voltooiing van het flatgebouw aan de Söderblomplaats. Deze plaats en flat zijn vernoemd naar de Zweedse Nathan Söderblom, die in 1930 de Nobelprijs voor de Vrede won. Van der Wagt heeft in Rotterdam gestudeerd, gewerkt en gewoond, maar dit titelloze werk is zijn enige opdracht voor de openbare ruimte geweest. De 4.30 meter hoge betonnen zuil komt door zijn volume goed tot zijn recht naast het flatgebouw, maar het is er los van te zien. De ondergrond in de portiek strekt zich uit tot onder het kunstwerk, waardoor het kunstwerk mooi bij de flat betrokken wordt. Van der Wagt had een interessante beeldtaal; een krachtige combinatie van zowel sculpturale volumes als lijnvorming, die een soort organische variatie geeft. Op 28 augustus 1970 werd de onthulling van het beeld uitgevoerd door H.C.G.L. (Minus) Polak, wethouder van Rotterdam van 1966 tot 1974 .
George van der Wagt (Amsterdam, 1921 – Rotterdam, 2007) was beeldhouwer, keramist, schilder en monumentaal kunstenaar. Hij heeft vele opdrachten uitgevoerd voor monumentale kunstwerken, met name bij schoolgebouwen maar ook voor De Nederlandsche Bank, Philips, AKZO Nobel en Elsevier. De laatste jaren van zijn leven legde hij zich toe op schilderen. Hij volgde de kunstacademies in Rotterdam en in Amsterdam en was werkzaam van circa 1936 tot zijn overlijden in 2007. In Rotterdam kreeg hij van 1943 tot 1945 onder meer les van beeldhouwer John Rädecker, die hij assisteerde bij de realisering van het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam.
Deze betonnen zuil van kunstenaar George van der Wagt staat bij de entree van de Söderblomflat in Ommoord. Het kunstwerk is aangeboden door Bouwmaatschappij Volker na voltooiing van het flatgebouw aan de Söderblomplaats. Deze plaats en flat zijn vernoemd naar de Zweedse Nathan Söderblom, die in 1930 de Nobelprijs voor de Vrede won. Van der Wagt heeft in Rotterdam gestudeerd, gewerkt en gewoond, maar dit titelloze werk is zijn enige opdracht voor de openbare ruimte geweest. De 4.30 meter hoge betonnen zuil komt door zijn volume goed tot zijn recht naast het flatgebouw, maar het is er los van te zien. De ondergrond in de portiek strekt zich uit tot onder het kunstwerk, waardoor het kunstwerk mooi bij de flat betrokken wordt. Van der Wagt had een interessante beeldtaal; een krachtige combinatie van zowel sculpturale volumes als lijnvorming, die een soort organische variatie geeft. Op 28 augustus 1970 werd de onthulling van het beeld uitgevoerd door H.C.G.L. (Minus) Polak, wethouder van Rotterdam van 1966 tot 1974 .
George van der Wagt (Amsterdam, 1921 – Rotterdam, 2007) was beeldhouwer, keramist, schilder en monumentaal kunstenaar. Hij heeft vele opdrachten uitgevoerd voor monumentale kunstwerken, met name bij schoolgebouwen maar ook voor De Nederlandsche Bank, Philips, AKZO Nobel en Elsevier. De laatste jaren van zijn leven legde hij zich toe op schilderen. Hij volgde de kunstacademies in Rotterdam en in Amsterdam en was werkzaam van circa 1936 tot zijn overlijden in 2007. In Rotterdam kreeg hij van 1943 tot 1945 onder meer les van beeldhouwer John Rädecker, die hij assisteerde bij de realisering van het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam.