Op het terrein van het Veilingwegcomplex van de Politie Rotterdam-Rijnmond staat een tweedeling kunstwerk van kunstenaar Coen Wilderom. Het werk van Wilderom is constructivistisch van aard. Zijn werk toont verwantschap met het werk van generatiegenoot Lon Pennock. Wilderom heeft diverse markeringstekens en abstracte werken van staal in de publieke ruimte geplaatst. Dit werk voor het politiebureau is gemaakt van gepolijst, roze graniet. Het bestaat uit twee driehoekige zuilen op twee plekken, dus in totaal vier zuilen. Op elke plek staat een 10 meter hoge zuil verticaal en daarnaast ligt een 10 meter lange horizontale zuil op de grond. Het werk valt enigszins weg in zijn omgeving. Wilderom realiseerde deze sculptuur in de percentageregeling, waarbij 1% van het bouwbudget voor politiebureaus besteed moest worden aan kunst.
Coen Wilderom (Bloemendaal, 1944) is architect en beeldhouwer. Hij studeerde aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanaf de jaren 1960 begon hij ruimtelijk te werken, waarbij hij zich met name liet inspireren door het constructivisme. Hij maakte veelal sculpturen die niet te herkennen zijn als kunst, maar meer als objecten ter positiebepaling. Zij dienen in de ruimte als baken met als doel een kijkrichting aan te geven in de stedenbouwkundige omgeving. In de jaren 1980 was hij als kunstenaar betrokken bij een stadsplan voor Bergen aan Zee, dat uiteindelijk niet tot uitvoering kwam. Samen met Wim van der Horst heeft hij opdrachten uitgevoerd in het kader van het Dapperbuurtproject en het Agniesebuurtproject (1981–1984).
Op het terrein van Veilingwegcomplex Politie Rotterdam-Rijnmond
Omschrijving
Twee clusters van een staande en liggende driehoekige zuil
Materialen
Roze graniet, gepolijst en uit delen
Afmetingen
Hoogte en lengte 10 m, 4 stuks
Jaar
1989
Opdrachtgever
Politie Rotterdam-Rijnmond
Werving/selectie
Projectarchitect ir. C.C. van Strien en Commissie Opdrachten Rotterdam
Geldbron
Percentageregling, betrof opdracht bij bouw
Eigenaar
Politie Rotterdam
Over het kunstwerk
Op het terrein van het Veilingwegcomplex van de Politie Rotterdam-Rijnmond staat een tweedeling kunstwerk van kunstenaar Coen Wilderom. Het werk van Wilderom is constructivistisch van aard. Zijn werk toont verwantschap met het werk van generatiegenoot Lon Pennock. Wilderom heeft diverse markeringstekens en abstracte werken van staal in de publieke ruimte geplaatst. Dit werk voor het politiebureau is gemaakt van gepolijst, roze graniet. Het bestaat uit twee driehoekige zuilen op twee plekken, dus in totaal vier zuilen. Op elke plek staat een 10 meter hoge zuil verticaal en daarnaast ligt een 10 meter lange horizontale zuil op de grond. Het werk valt enigszins weg in zijn omgeving. Wilderom realiseerde deze sculptuur in de percentageregeling, waarbij 1% van het bouwbudget voor politiebureaus besteed moest worden aan kunst.
Coen Wilderom (Bloemendaal, 1944) is architect en beeldhouwer. Hij studeerde aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanaf de jaren 1960 begon hij ruimtelijk te werken, waarbij hij zich met name liet inspireren door het constructivisme. Hij maakte veelal sculpturen die niet te herkennen zijn als kunst, maar meer als objecten ter positiebepaling. Zij dienen in de ruimte als baken met als doel een kijkrichting aan te geven in de stedenbouwkundige omgeving. In de jaren 1980 was hij als kunstenaar betrokken bij een stadsplan voor Bergen aan Zee, dat uiteindelijk niet tot uitvoering kwam. Samen met Wim van der Horst heeft hij opdrachten uitgevoerd in het kader van het Dapperbuurtproject en het Agniesebuurtproject (1981–1984).