Kunstenaar Peter Struycken was één van de pioniers van de Arnhemse School én van de omgevingskunst. Een kunstenaar liet in dit laatste geval geen fysiek kunstwerk na, maar maakte samen met de architect of landschapsontwerper een ontwerp voor een nieuwe omgeving. Zo kon de kunstenaar zich gelijkwaardig wanen aan de architect. In 1967 werd er een modern ontwerp gemaakt door gemeentearchitect André van Stekelenburg voor het derde depot van het Gemeentearchief aan de Robert Fruinstraat. Het gebouw werd in 1970 opgeleverd met in de buitenruimte een omgevingskunstwerk van Struycken. Het werk bestaat uit een ontwerp van zwart/witte lijnen en vlakken op de bestrating, het hekwerk, de gevels en de schutting. Een bank op de patio van de bovenste verdieping hoort ook bij het ontwerp. Inmiddels is het werk uit 1969 aangetast, maar op oude foto’s uit het Stadsarchief Rotterdam is goed te zien hoe het oorspronkelijke ontwerp aansluit op de architectuur. De witte gevels lopen zo door in de witte vlakken in het ontwerp van Struycken. De raampartijen vormen zwarte lijnen in het gebouw, die in het ontwerp van Struycken doorgetrokken zijn in de bestrating, gevels en schuttingen.
Peter Struycken (Den Haag, 1939) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanaf de jaren 1960 is hij actief als beeldhouwer, schilder, computerkunstenaar en monumentaal kunstenaar. Hij is één van de oprichters van de Arnhemse School voor omgevingsvormgeving. Van 1964 tot 1976 gaf hij leiding aan een speciaal opgerichte afdeling voor omgevingskunst aan de Arnhemse Academie voor Beeldende Kunsten. Hij heeft omgevingskunstwerken ontworpen voor heel Nederland; in Rotterdam onder meer een ommuurde buitenruimte voor het Erasmus Medisch Centrum (nu verdwenen) en de aangelichte arcade onder Het Nieuwe Instituut. Ook droeg hij bij aan het discours, was actief in commissies en ontwierp aanverwante werken, zoals kleurpaletten voor opdrachtgevers. Daarnaast is hij succesvol actief in andere artistieke disciplines. Zo maakte hij in 1981 de beroemde gepixelde postzegel van Koningin Beatrix. Altijd is de computer en het idee van een wiskundige en externe logica, een rode draad in zijn werk.
Ontwerp voor het exterieur door middel van zwart/witte lijnen en vlakken
Materialen
Bakstenen, metaal, verf
Jaar
1969
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Werving/selectie
Projectarchitect ir. A.A. Stekelenburg
Geldbron
Percentageregeling, betrof opdracht bij bouw
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Over het kunstwerk
Kunstenaar Peter Struycken was één van de pioniers van de Arnhemse School én van de omgevingskunst. Een kunstenaar liet in dit laatste geval geen fysiek kunstwerk na, maar maakte samen met de architect of landschapsontwerper een ontwerp voor een nieuwe omgeving. Zo kon de kunstenaar zich gelijkwaardig wanen aan de architect. In 1967 werd er een modern ontwerp gemaakt door gemeentearchitect André van Stekelenburg voor het derde depot van het Gemeentearchief aan de Robert Fruinstraat. Het gebouw werd in 1970 opgeleverd met in de buitenruimte een omgevingskunstwerk van Struycken. Het werk bestaat uit een ontwerp van zwart/witte lijnen en vlakken op de bestrating, het hekwerk, de gevels en de schutting. Een bank op de patio van de bovenste verdieping hoort ook bij het ontwerp. Inmiddels is het werk uit 1969 aangetast, maar op oude foto’s uit het Stadsarchief Rotterdam is goed te zien hoe het oorspronkelijke ontwerp aansluit op de architectuur. De witte gevels lopen zo door in de witte vlakken in het ontwerp van Struycken. De raampartijen vormen zwarte lijnen in het gebouw, die in het ontwerp van Struycken doorgetrokken zijn in de bestrating, gevels en schuttingen.
Peter Struycken (Den Haag, 1939) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanaf de jaren 1960 is hij actief als beeldhouwer, schilder, computerkunstenaar en monumentaal kunstenaar. Hij is één van de oprichters van de Arnhemse School voor omgevingsvormgeving. Van 1964 tot 1976 gaf hij leiding aan een speciaal opgerichte afdeling voor omgevingskunst aan de Arnhemse Academie voor Beeldende Kunsten. Hij heeft omgevingskunstwerken ontworpen voor heel Nederland; in Rotterdam onder meer een ommuurde buitenruimte voor het Erasmus Medisch Centrum (nu verdwenen) en de aangelichte arcade onder Het Nieuwe Instituut. Ook droeg hij bij aan het discours, was actief in commissies en ontwierp aanverwante werken, zoals kleurpaletten voor opdrachtgevers. Daarnaast is hij succesvol actief in andere artistieke disciplines. Zo maakte hij in 1981 de beroemde gepixelde postzegel van Koningin Beatrix. Altijd is de computer en het idee van een wiskundige en externe logica, een rode draad in zijn werk.