Deze muurschildering van Daan van Golden heeft geen titel, maar maakt deel uit van een reeks schilderijen van Van Golden die de titel Heerenlux hebben. Ze hebben allemaal een rood floraal patroon op een witte achtergrond. Het is een motief dat hij in een aantal werken op verschillende groottes heeft gebruikt, in- of uitzoomend, in een ruit of rechthoek. Door de variaties van hetzelfde, geven ze verschillende ideeën van abstractie, ritme en herhaling. En intussen is het ook doodgewoon een inpakpapiertje dat hij naschilderde. De werken uit de reeks Heerenlux hangen onder meer in Museum Boijmans Van Beuningen en Museum Voorlinden. Omdat deze muurschildering sinds 1993 buiten hangt, was het werk behoorlijk verbleekt. Het rood was roze geworden door de zon. In 2016 is het werk gerestaureerd door Atelier Leo Mineur. Krabbend in de onderlagen werd er een rozerood gevonden, maar dit bleek niet de juiste kleur. Uiteindelijk konden de exacte verfnummers achterhaald worden: geen rozerood, maar meer een lakrood. Juist dat diepe rood, warm zonder dat het die lieflijkheid heeft van dat roze, maakt het werk weer zo krachtig als het was. In de zomer van 2017 werd deze muurschildering van Van Golden en acht andere ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Deze schilderingen werden gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
Daan van Golden (Rotterdam, 1936 – Schiedam, 2017) werd geboren op Katendrecht. Van Golden werd eerst opgeleid als machinebankwerker, kreeg toen schilderlessen van de jezuïeten, en doorliep toen eind jaren vijftig de kunstacademie in Rotterdam. In de jaren zestig volgde daarop een grote artistieke sprong: hij begon een baanbrekend oeuvre van gewone patronen, pakpapier en zakdoeken, die hij tot kunst verhief. Dat een alledaags gebruiksvoorwerp een kunstwerk werd, was nieuw. Van Golden werd één van Nederlands bekendste Pop Art kunstenaars. Dat juist in Rotterdam de Pop Art opbloeide, is te danken aan het internationale karakter van de havenstad, waarin Van Golden opgroeide. Hij koos een meer ingetogen stijl, met net iets andere inspiratiebronnen. Hij reisde naar veel andere landen, vooral in Azië, en keek hij met name naar Japan. Zijn reis leverde een reeks schilderijen op die hij exposeerde in Tokio, maar hij had geen geld voor het transport terug naar Nederland. Om dat bijeen te sprokkelen, ging hij destijds bedelen op een station in Osaka, met een bord met daarop een tulp, een boer en een molen. Na een paar dagen had hij genoeg geld en konden de werken naar Nederland. In 1968 werd hij uitgenodigd deel te nemen aan de Documenta in Kassel, in 1999 nog eens, tussendoor en daarna was zijn werk in verschillende musea te zien. Daan van Golden geldt als één van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars.
Muurschildering van rood patroon op witte ondergrond in ornamentlijst
Materialen
Verf
Afmetingen
100 x 300 cm
Jaar
1993
Opdrachtgever
CBK Rotterdam
Werving/selectie
CBK Rotterdam
Geldbron
CBK Rotterdam
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Onderdeel van
Over het kunstwerk
Deze muurschildering van Daan van Golden heeft geen titel, maar maakt deel uit van een reeks schilderijen van Van Golden die de titel Heerenlux hebben. Ze hebben allemaal een rood floraal patroon op een witte achtergrond. Het is een motief dat hij in een aantal werken op verschillende groottes heeft gebruikt, in- of uitzoomend, in een ruit of rechthoek. Door de variaties van hetzelfde, geven ze verschillende ideeën van abstractie, ritme en herhaling. En intussen is het ook doodgewoon een inpakpapiertje dat hij naschilderde. De werken uit de reeks Heerenlux hangen onder meer in Museum Boijmans Van Beuningen en Museum Voorlinden. Omdat deze muurschildering sinds 1993 buiten hangt, was het werk behoorlijk verbleekt. Het rood was roze geworden door de zon. In 2016 is het werk gerestaureerd door Atelier Leo Mineur. Krabbend in de onderlagen werd er een rozerood gevonden, maar dit bleek niet de juiste kleur. Uiteindelijk konden de exacte verfnummers achterhaald worden: geen rozerood, maar meer een lakrood. Juist dat diepe rood, warm zonder dat het die lieflijkheid heeft van dat roze, maakt het werk weer zo krachtig als het was. In de zomer van 2017 werd deze muurschildering van Van Golden en acht andere ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Deze schilderingen werden gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
Daan van Golden (Rotterdam, 1936 – Schiedam, 2017) werd geboren op Katendrecht. Van Golden werd eerst opgeleid als machinebankwerker, kreeg toen schilderlessen van de jezuïeten, en doorliep toen eind jaren vijftig de kunstacademie in Rotterdam. In de jaren zestig volgde daarop een grote artistieke sprong: hij begon een baanbrekend oeuvre van gewone patronen, pakpapier en zakdoeken, die hij tot kunst verhief. Dat een alledaags gebruiksvoorwerp een kunstwerk werd, was nieuw. Van Golden werd één van Nederlands bekendste Pop Art kunstenaars. Dat juist in Rotterdam de Pop Art opbloeide, is te danken aan het internationale karakter van de havenstad, waarin Van Golden opgroeide. Hij koos een meer ingetogen stijl, met net iets andere inspiratiebronnen. Hij reisde naar veel andere landen, vooral in Azië, en keek hij met name naar Japan. Zijn reis leverde een reeks schilderijen op die hij exposeerde in Tokio, maar hij had geen geld voor het transport terug naar Nederland. Om dat bijeen te sprokkelen, ging hij destijds bedelen op een station in Osaka, met een bord met daarop een tulp, een boer en een molen. Na een paar dagen had hij genoeg geld en konden de werken naar Nederland. In 1968 werd hij uitgenodigd deel te nemen aan de Documenta in Kassel, in 1999 nog eens, tussendoor en daarna was zijn werk in verschillende musea te zien. Daan van Golden geldt als één van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars.