In metrostation Beurs op de kopwand aan de kant van de Coolsingel en Blaak is in 1968 een kinetisch werk van kunstenaar Johan van Reede aangebracht. Het werk bestaat uit een compositie van metalen vormelementen. Het zit achter glas en voor een donkergrijze betonnen wand. De compositie omvat een achterplan van ten dele met diagonale lijnen overspeelde of aangevulde rasters van blank aluminium en een voorplan met bredere, zwarte lijnen. Door de afstand tussen deze twee lagen ontstaat bij het passeren van de wand een indruk van beweging. Bovendien werd de compositie vanuit de zijkanten aangestraald met kunstlicht dat volgens een eenvoudig programma bewoog. Aan de andere kant van de onderdoorgang bevindt zich een ander kunstwerk van de RET, namelijk De lasser van Henk de Vos.
Tijdens de oorlog schakelde monumentaal kunstenaar Johan van Reede (Rotterdam, 1921 – 2016) om van deeltijdlessen naar een voltijds kunstopleiding aan de academie in Rotterdam, samen met Kees Franse. Na de oorlog werd hij zeer actief in de wederopbouw van Rotterdam: hij was beeldhouwer, graficus, monumentaal wandschilder en maakte mozaïeken. Hij maakte onder meer een muurschildering in het voormalige Dijkzigt ziekenhuis, een mozaïekreliëf in het Groothandelsgebouw, een kinetisch uitziend abstract werk in metrostation Beurs op de kopwand aan de kant van de Coolsingel/Blaak, en een mozaïek van sporters in Hoogvliet. Zijn bekendheid is grotendeels beperkt gebleven tot Rotterdam.
Kinetisch werk met ajour vormcompositie vanaf de zijkant aangelicht door spots
Materialen
Aluminium, kunstlicht
Afmetingen
30 x 5 m
Jaar
1968
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam (RET)
Werving/selectie
Beeldende kunst adviescommissie
Geldbron
Percentageregeling
Eigenaar
RET
Over het kunstwerk
In metrostation Beurs op de kopwand aan de kant van de Coolsingel en Blaak is in 1968 een kinetisch werk van kunstenaar Johan van Reede aangebracht. Het werk bestaat uit een compositie van metalen vormelementen. Het zit achter glas en voor een donkergrijze betonnen wand. De compositie omvat een achterplan van ten dele met diagonale lijnen overspeelde of aangevulde rasters van blank aluminium en een voorplan met bredere, zwarte lijnen. Door de afstand tussen deze twee lagen ontstaat bij het passeren van de wand een indruk van beweging. Bovendien werd de compositie vanuit de zijkanten aangestraald met kunstlicht dat volgens een eenvoudig programma bewoog. Aan de andere kant van de onderdoorgang bevindt zich een ander kunstwerk van de RET, namelijk De lasser van Henk de Vos.
Tijdens de oorlog schakelde monumentaal kunstenaar Johan van Reede (Rotterdam, 1921 – 2016) om van deeltijdlessen naar een voltijds kunstopleiding aan de academie in Rotterdam, samen met Kees Franse. Na de oorlog werd hij zeer actief in de wederopbouw van Rotterdam: hij was beeldhouwer, graficus, monumentaal wandschilder en maakte mozaïeken. Hij maakte onder meer een muurschildering in het voormalige Dijkzigt ziekenhuis, een mozaïekreliëf in het Groothandelsgebouw, een kinetisch uitziend abstract werk in metrostation Beurs op de kopwand aan de kant van de Coolsingel/Blaak, en een mozaïek van sporters in Hoogvliet. Zijn bekendheid is grotendeels beperkt gebleven tot Rotterdam.