Dit tweedelige keramische kunstwerk kreeg in 1984 een plaats op de Westblaak om daar te functioneren als speels element in het wandelgebied tussen de verkeersstromen en de hoge gebouwen. Dit gebied voldeed nauwelijks aan de verwachtingen en eind jaren negentig ontstond het plan er een skatepark aan te leggen. In dat plan was voor het kunstwerk van Vandekop geen plaats en vandaar dat het werk in 1999 verplaatst werd naar de huidige locatie, waar het optimaal tot zijn recht komt. Het werk van Vandekop wordt internationaal gewaardeerd en bevindt zich in musea en de openbare ruimte van verschillende steden. Dit keramische sculptuur is het enige beeld van zijn hand in het stadsbeeld van Rotterdam. Vandekop werkte eerst vooral met massief ijzer, waarmee hij zware, constructivistische sculpturen maakte. Maar allengs werden zijn ruimtelijke constructies organischer en speelser, vaak opgebouwd uit verschillende delen, die samen een dynamisch geheel vormen, zoals ook dit beeld uit meer vormen bestaan. Bij dit werk levert het keramisch materiaal een lichte, speelse en kleurige sculptuur op.
David Vandekop (Den Haag, 1937 – Dreischor, 1994) studeerde aan de kunstacademie in Den Haag als leerling van onder anderen Carel Visser. Later volgde hij een kunstopleiding in Polen. Hij ontwikkelde zich tot beeldhouwer, omgevingskunstenaar, aquarellist, tekenaar, schilder en collagist. Hij gaf les aan academies in Den Bosch en Maastricht.
Tweedelig keramisch beeld bestaande uit een dakdeel en spiraal
Materialen
Steen
Afmetingen
190 x 370 x 160 cm en 80 x 260 x 160 cm
Jaar
1984
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Geldbron
Fonds Bohre en percentageregeling
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
Dit tweedelige keramische kunstwerk kreeg in 1984 een plaats op de Westblaak om daar te functioneren als speels element in het wandelgebied tussen de verkeersstromen en de hoge gebouwen. Dit gebied voldeed nauwelijks aan de verwachtingen en eind jaren negentig ontstond het plan er een skatepark aan te leggen. In dat plan was voor het kunstwerk van Vandekop geen plaats en vandaar dat het werk in 1999 verplaatst werd naar de huidige locatie, waar het optimaal tot zijn recht komt. Het werk van Vandekop wordt internationaal gewaardeerd en bevindt zich in musea en de openbare ruimte van verschillende steden. Dit keramische sculptuur is het enige beeld van zijn hand in het stadsbeeld van Rotterdam. Vandekop werkte eerst vooral met massief ijzer, waarmee hij zware, constructivistische sculpturen maakte. Maar allengs werden zijn ruimtelijke constructies organischer en speelser, vaak opgebouwd uit verschillende delen, die samen een dynamisch geheel vormen, zoals ook dit beeld uit meer vormen bestaan. Bij dit werk levert het keramisch materiaal een lichte, speelse en kleurige sculptuur op.
David Vandekop (Den Haag, 1937 – Dreischor, 1994) studeerde aan de kunstacademie in Den Haag als leerling van onder anderen Carel Visser. Later volgde hij een kunstopleiding in Polen. Hij ontwikkelde zich tot beeldhouwer, omgevingskunstenaar, aquarellist, tekenaar, schilder en collagist. Hij gaf les aan academies in Den Bosch en Maastricht.