In 2011 ontwikkelde CBK Rotterdam in samenwerking met Havensteder en Sonor een plan om gerenoveerde ornamentlijsten rondom de Zwaanshals te voorzien van een kunstwerk. Er zijn zeven nieuwe schilderingen aangebracht en twee bekende werken gerestaureerd. De Rotterdamse kunstenaar Charlotte Schleiffert maakte één van de zeven werken. Voor deze opdracht schilderde zij een oervrouw, half mens, half roofdier, in een junglepakje – een type kleding dat niet heel ongebruikelijk is in het straatbeeld van veel grote steden. Zij het dat Schleiffert dit personage en de kleding grotesker uitvoert dan de werkelijkheid. Haar tekeningen en schilderingen gaan over de verschillende seksen, stelt Schleiffert, en vooral over macht en liefde in menselijke relaties. Daarnaast speelt ze met trends, die ze oppikt in media en in de stad. In haar werk zie je stedelijke energie terug: de rauwheid van de stadsjungle. In het oude Noorden, een wijk met geschiedenis en vitaliteit, multiculturaliteit en alle grotestadskenmerken, is haar werk goed op zijn plek. Ze kreeg als locatie een hoge staande ornamentlijst. Dat past zowel bij de staande formaten waar ze in werkt – verticaal oprijzende vrouwen – als bij de grote afmetingen die zij gewend is. Altijd zijn haar figuren, met hun individualistische expressie, larger than life. De vrouw met leeuwenbek lijkt uit het Afrikaanse continent te zijn verdreven om in Rotterdam de orde te handhaven.
Charlotte Schleiffert (Tilburg, 1967) woont en werkt in Rotterdam. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s Hertogenbosch en vervolgens aan de Ateliers in Amsterdam. Ze maakt grote tekeningen, schilderingen en installaties. Gendervraagstukken spelen een centrale rol in haar geëngageerde werk, net als intolerantie, macht, geweld, onderdrukking en ontheemding. Een constante in haar werk zijn de hybridische wezens die erin opduiken. Ze verenigen verschillende culturen, tijden en geslachten. Die figuren zijn niet altijd even happy met hun leven en dromen van een alternatief. Ze belichamen het verlangen naar een andere wereld. In 1999 won Schleiffert de Prix de Rome. Haar werk is in meer dan veertig solotentoonstellingen getoond in onder andere België, Duitsland, Italië, China, Indonesië en Nieuw-Zeeland.
In 2011 ontwikkelde CBK Rotterdam in samenwerking met Havensteder en Sonor een plan om gerenoveerde ornamentlijsten rondom de Zwaanshals te voorzien van een kunstwerk. Er zijn zeven nieuwe schilderingen aangebracht en twee bekende werken gerestaureerd. De Rotterdamse kunstenaar Charlotte Schleiffert maakte één van de zeven werken. Voor deze opdracht schilderde zij een oervrouw, half mens, half roofdier, in een junglepakje – een type kleding dat niet heel ongebruikelijk is in het straatbeeld van veel grote steden. Zij het dat Schleiffert dit personage en de kleding grotesker uitvoert dan de werkelijkheid. Haar tekeningen en schilderingen gaan over de verschillende seksen, stelt Schleiffert, en vooral over macht en liefde in menselijke relaties. Daarnaast speelt ze met trends, die ze oppikt in media en in de stad. In haar werk zie je stedelijke energie terug: de rauwheid van de stadsjungle. In het oude Noorden, een wijk met geschiedenis en vitaliteit, multiculturaliteit en alle grotestadskenmerken, is haar werk goed op zijn plek. Ze kreeg als locatie een hoge staande ornamentlijst. Dat past zowel bij de staande formaten waar ze in werkt – verticaal oprijzende vrouwen – als bij de grote afmetingen die zij gewend is. Altijd zijn haar figuren, met hun individualistische expressie, larger than life. De vrouw met leeuwenbek lijkt uit het Afrikaanse continent te zijn verdreven om in Rotterdam de orde te handhaven.
Charlotte Schleiffert (Tilburg, 1967) woont en werkt in Rotterdam. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s Hertogenbosch en vervolgens aan de Ateliers in Amsterdam. Ze maakt grote tekeningen, schilderingen en installaties. Gendervraagstukken spelen een centrale rol in haar geëngageerde werk, net als intolerantie, macht, geweld, onderdrukking en ontheemding. Een constante in haar werk zijn de hybridische wezens die erin opduiken. Ze verenigen verschillende culturen, tijden en geslachten. Die figuren zijn niet altijd even happy met hun leven en dromen van een alternatief. Ze belichamen het verlangen naar een andere wereld. In 1999 won Schleiffert de Prix de Rome. Haar werk is in meer dan veertig solotentoonstellingen getoond in onder andere België, Duitsland, Italië, China, Indonesië en Nieuw-Zeeland.