In 2001 vroeg CBK Rotterdam aan kunstenaar Lydia Schouten een werk te maken voor de Keileweg, wat toen nog een treurige afwerkplek was. De vrouwen die er werkten, klaagden dat ze de plek onveilig en onprettig vonden. Schouten maakte vervolgens twee werken. Deze schildering, een portret van een sterke sensuele vrouw met blote borsten, en een lichtlijn van erotische schuttingwoorden. Zo wilde zij laten zien dat het daar niet alleen ging om geld verdienen, maar ook om het prikkelen van de fantasie. Schouten hoopte dat de vrouwen die daar werkten er de erotiek van in konden zien. De twee werken werden in juli 2002 aangebracht, maar vanwege de sluiting van de tippelzone aan de Keileweg is het schilderij met het portret in 2005 verhuisd naar Cool. Sindsdien hangt het op de zijgevel van café De Schouw aan de Witte de Withstraat.
Lydia Schouten (Leiden, 1948) maakte tussen 1978 en 1982 performances over de vrouw als seksobject, romantiek en erotiek. Vanaf 1982 begint zij met het maken van videofilms, waarin zij tegen kleurige bordkartonnen decors de meest fantastische avonturen beleeft. De video’s vormen een parodie op de wereld van de Hollywood B-film met dit verschil dat Schoutens vrouwrollen sterk en assertief zijn.
In 2001 vroeg CBK Rotterdam aan kunstenaar Lydia Schouten een werk te maken voor de Keileweg, wat toen nog een treurige afwerkplek was. De vrouwen die er werkten, klaagden dat ze de plek onveilig en onprettig vonden. Schouten maakte vervolgens twee werken. Deze schildering, een portret van een sterke sensuele vrouw met blote borsten, en een lichtlijn van erotische schuttingwoorden. Zo wilde zij laten zien dat het daar niet alleen ging om geld verdienen, maar ook om het prikkelen van de fantasie. Schouten hoopte dat de vrouwen die daar werkten er de erotiek van in konden zien. De twee werken werden in juli 2002 aangebracht, maar vanwege de sluiting van de tippelzone aan de Keileweg is het schilderij met het portret in 2005 verhuisd naar Cool. Sindsdien hangt het op de zijgevel van café De Schouw aan de Witte de Withstraat.
Lydia Schouten (Leiden, 1948) maakte tussen 1978 en 1982 performances over de vrouw als seksobject, romantiek en erotiek. Vanaf 1982 begint zij met het maken van videofilms, waarin zij tegen kleurige bordkartonnen decors de meest fantastische avonturen beleeft. De video’s vormen een parodie op de wereld van de Hollywood B-film met dit verschil dat Schoutens vrouwrollen sterk en assertief zijn.