Dit enorme wandmozaïek genaamd De reis van Erasmus maakte Louis van Roode in opdracht van investeerder Der Baseler Versicherungs-Gesellschaft voor het Holbeinhuis. Het mozaïek bevat talrijke verwijzingen naar het leven van Erasmus (1467- 1536). Om met het pand te beginnen: de naam van Hans Holbein de Jonge (1497/98- 1543) is onlosmakelijk verbonden met de tekeningen die hij in Bazel maakte in de marges van Erasmus’ beroemdste boek De Lof der Zotheid (1515) en de reeks portretten die hij daarna in de loop van de jaren maakte – veelal nauwkeurig ‘geregisseerd’ door zijn vriend Erasmus – van de beroemde humanist. Het Erasmusbeeld dat Hendrick de Keyser ontwierp voor Rotterdam, is ongetwijfeld gebaseerd op het werk van Holbein. Het mozaïek toont twee stadsgezichten: Rotterdam en Bazel, de steden waar Erasmus respectievelijk zijn levensreis begon en voltooide. Hoewel Erasmus uit Rotterdam kwam, besteedde hij een groot deel van zijn werkzame leven in Bazel. Zijn belangrijkste werken werden er bij uitgeverij Forben uitgegeven. Erasmus te paard zou een verwijzing kunnen zijn naar zijn boek De Lof der Zotheid, want naar eigen zeggen ontstond het idee voor dit boek terwijl Erasmus in 1509 te paard reisde van Italië naar Engeland om zijn vriend Thomas More te bezoeken, aan wie hij het ook opdroeg.
De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (Delft, 1914 – Rotterdam, 1964) werkte tijdens de Wederopbouwperiode veel in opdracht voor de nieuwe architectuur. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken, die de moderne bouwkunst sierden, maar die ook een eigen verhaal vertelden over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Grote werken van zijn hand zijn bewaard gebleven in Rotterdam, maar ook in Vlissingen, Eindhoven en Den Haag. Hij is met recht één van de grootste wandkunstenaars van zijn tijd te noemen.
Geschenk van opdrachtgever, betrof opdracht bij bouw
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Over het kunstwerk
Dit enorme wandmozaïek genaamd De reis van Erasmus maakte Louis van Roode in opdracht van investeerder Der Baseler Versicherungs-Gesellschaft voor het Holbeinhuis. Het mozaïek bevat talrijke verwijzingen naar het leven van Erasmus (1467- 1536). Om met het pand te beginnen: de naam van Hans Holbein de Jonge (1497/98- 1543) is onlosmakelijk verbonden met de tekeningen die hij in Bazel maakte in de marges van Erasmus’ beroemdste boek De Lof der Zotheid (1515) en de reeks portretten die hij daarna in de loop van de jaren maakte – veelal nauwkeurig ‘geregisseerd’ door zijn vriend Erasmus – van de beroemde humanist. Het Erasmusbeeld dat Hendrick de Keyser ontwierp voor Rotterdam, is ongetwijfeld gebaseerd op het werk van Holbein. Het mozaïek toont twee stadsgezichten: Rotterdam en Bazel, de steden waar Erasmus respectievelijk zijn levensreis begon en voltooide. Hoewel Erasmus uit Rotterdam kwam, besteedde hij een groot deel van zijn werkzame leven in Bazel. Zijn belangrijkste werken werden er bij uitgeverij Forben uitgegeven. Erasmus te paard zou een verwijzing kunnen zijn naar zijn boek De Lof der Zotheid, want naar eigen zeggen ontstond het idee voor dit boek terwijl Erasmus in 1509 te paard reisde van Italië naar Engeland om zijn vriend Thomas More te bezoeken, aan wie hij het ook opdroeg.
De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (Delft, 1914 – Rotterdam, 1964) werkte tijdens de Wederopbouwperiode veel in opdracht voor de nieuwe architectuur. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken, die de moderne bouwkunst sierden, maar die ook een eigen verhaal vertelden over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Grote werken van zijn hand zijn bewaard gebleven in Rotterdam, maar ook in Vlissingen, Eindhoven en Den Haag. Hij is met recht één van de grootste wandkunstenaars van zijn tijd te noemen.