De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode maakte deze muurschildering in 1961 in een wachtkamer van het gemeentelijke ziekenhuis Dijkzigt. Het is een fraaie wandschildering waarin een introvert en kosmisch schouwspel wordt geopenbaard. Het werk moest patiënten in de wachtkamer geruststellen. Op 6 maart 1960 zegt de kunstenaar over zijn abstracte wandschildering: “Dit is het idee erachter: de vertakkingen drukken een associatie met de natuur uit, maar symboliseren ook eenheid – precies zoals de verschillende afdelingen van een ziekenhuis met elkaar samenwerken. Maar het ontwerp is summier omdat het om de wandschildering zélf gaat. Ik wil niet al teveel plannen en filosoferen om de schildering juist fris en spontaan op de muur te kunnen zetten”. In verband met de sloop van het voormalige Dijkzigtziekenhuis (want in 2002 gefuseerd met het Erasmus MC) werd BKOR gevraagd te adviseren over de aldaar aanwezige (inpandige) kunst. Daaruit bleek dat de muurschildering van Van Roode een sleutelwerk binnen zijn oeuvre is: onvervangbaar en onmisbaar. Na een intensief onderzoekstraject slaagde frescoschilder en restaurator Annelies Toebes erin een techniek te ontwikkelen waardoor de wandschildering in 2018 uit het Dijkzigt verwijderd kon worden. Door middel van de restauratietechniek strappo werd het werk op tien panelen overgezet. Na het handmatig retoucheren en verfijnen van de panelen is als het ware een nieuw beeld ontstaan van het oorspronkelijke kunstwerk. Architect Dimitri Kruithof kreeg opdracht tot het ontwerpen van het bevestigingssysteem en de montage aan de wand. Filmmaker Christiaan van Schermbeek werd gevraagd dit jarenlange project van begin tot eind te documenteren. In opdracht van Moois Cinematics en BKOR maakte hij de film De tijdreis van Louis van Roode, een tweede leven voor wederopbouwkunst.
Een nieuwe locatie vinden voor herplaatsing van de muurschildering bleek een lastig en tijdrovend traject, maar in 2021 werd een nieuw onderdak gevonden in de Doelen. De bewaarde muurschildering van Louis van Roode heeft een nieuw thuis gekregen in het nieuwbouw gedeelte, de foyer van de Willem Burgerzaal. De Doelen heeft een aanzienlijke naoorlogse kunstcollectie, waaronder het werk Curved Form (1962) van de wereldberoemde Engelse kunstenaar Barbara Hepworth (1903-1972). Het werk van Van Roode past naadloos in deze kunstcollectie.
Op 25 maart 2022 is de van de sloop geredde muurschildering onthuld.
De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (Delft, 1914 – Rotterdam, 1964) werkte tijdens de Wederopbouwperiode veel in opdracht voor de nieuwe architectuur. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken, die de moderne bouwkunst sierden, maar die ook een eigen verhaal vertelden over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Grote werken van zijn hand zijn bewaard gebleven in Rotterdam, maar ook in Vlissingen, Eindhoven en Den Haag. Hij is met recht één van de grootste wandkunstenaars van zijn tijd te noemen.
Abstracte muurschildering die over is gezet op 10 panelen
Materialen
Verf op panelen
Afmetingen
3,76 x ca. 6,50 cm
Jaar
1961
Opdrachtgever
Gemeentebestuur ziekenhuis Dijkzigt
Werving/selectie
Projectarchitect van het Dijkzigt ziekenhuis
Geldbron
Percentageregeling, betrof opdracht bij bouw
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode maakte deze muurschildering in 1961 in een wachtkamer van het gemeentelijke ziekenhuis Dijkzigt. Het is een fraaie wandschildering waarin een introvert en kosmisch schouwspel wordt geopenbaard. Het werk moest patiënten in de wachtkamer geruststellen. Op 6 maart 1960 zegt de kunstenaar over zijn abstracte wandschildering: “Dit is het idee erachter: de vertakkingen drukken een associatie met de natuur uit, maar symboliseren ook eenheid – precies zoals de verschillende afdelingen van een ziekenhuis met elkaar samenwerken. Maar het ontwerp is summier omdat het om de wandschildering zélf gaat. Ik wil niet al teveel plannen en filosoferen om de schildering juist fris en spontaan op de muur te kunnen zetten”. In verband met de sloop van het voormalige Dijkzigtziekenhuis (want in 2002 gefuseerd met het Erasmus MC) werd BKOR gevraagd te adviseren over de aldaar aanwezige (inpandige) kunst. Daaruit bleek dat de muurschildering van Van Roode een sleutelwerk binnen zijn oeuvre is: onvervangbaar en onmisbaar. Na een intensief onderzoekstraject slaagde frescoschilder en restaurator Annelies Toebes erin een techniek te ontwikkelen waardoor de wandschildering in 2018 uit het Dijkzigt verwijderd kon worden. Door middel van de restauratietechniek strappo werd het werk op tien panelen overgezet. Na het handmatig retoucheren en verfijnen van de panelen is als het ware een nieuw beeld ontstaan van het oorspronkelijke kunstwerk. Architect Dimitri Kruithof kreeg opdracht tot het ontwerpen van het bevestigingssysteem en de montage aan de wand. Filmmaker Christiaan van Schermbeek werd gevraagd dit jarenlange project van begin tot eind te documenteren. In opdracht van Moois Cinematics en BKOR maakte hij de film De tijdreis van Louis van Roode, een tweede leven voor wederopbouwkunst.
Een nieuwe locatie vinden voor herplaatsing van de muurschildering bleek een lastig en tijdrovend traject, maar in 2021 werd een nieuw onderdak gevonden in de Doelen. De bewaarde muurschildering van Louis van Roode heeft een nieuw thuis gekregen in het nieuwbouw gedeelte, de foyer van de Willem Burgerzaal. De Doelen heeft een aanzienlijke naoorlogse kunstcollectie, waaronder het werk Curved Form (1962) van de wereldberoemde Engelse kunstenaar Barbara Hepworth (1903-1972). Het werk van Van Roode past naadloos in deze kunstcollectie.
Op 25 maart 2022 is de van de sloop geredde muurschildering onthuld.
De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (Delft, 1914 – Rotterdam, 1964) werkte tijdens de Wederopbouwperiode veel in opdracht voor de nieuwe architectuur. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken, die de moderne bouwkunst sierden, maar die ook een eigen verhaal vertelden over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Grote werken van zijn hand zijn bewaard gebleven in Rotterdam, maar ook in Vlissingen, Eindhoven en Den Haag. Hij is met recht één van de grootste wandkunstenaars van zijn tijd te noemen.