Dit bronsplastiek van een atletische vrouw is een hommage aan de atlete Fanny Blankers-Koen gemaakt door kunstenaar Han Rehm. De hardloopster is vereeuwigd op het moment dat ze de finish passeert; vol snelheid en het lichaam naar voren geworpen. Op de Olympische Spelen van 1948 won zij op vier afstanden een gouden medaille, waaronder de 100 meter sprint. Ze was Amsterdamse en werd aldaar na haar Olympische overwinningen onthaald met een grote parade. Blankers-Koen bleef bescheiden bij dergelijk eerbetoon. “Het enige wat ik deed was wat hardloopwedstrijden winnen,” zei de kampioene die twintig wereldrecords zou vestigen. Fanny Blankers-Koen was de eerste gebeeldhouwde sportster in de Rotterdamse buitenruimte. Later kreeg ze navolging van Coen Moulijn. Het beeld is onthuld op zaterdag 30 juni 1956 door Mr. Pieter Kodde (voorzitter Burgercomité Beeld Fanny Blankers-Koen) en Jan Meertens (wethouder Openbare Werken, namens het College van B&W), in aanwezigheid van Fanny Blankers-Koen en Han Rehm. Achter de gordijnen waken de omwonenden over mogelijk vandalisme. Het schijnt dat omwonende het beeld soms schoonmaken en een briefje achterlaten met de woorden: “Mevrouw Blankers, we hebben u vandaag even schoongemaakt. U zat helemaal onder de vogelpoep.”
Kunstenaar Han Rehm (Rotterdam, 1908 – Rotterdam, 1970) studeerde een kunstopleiding op de Reading University in Engeland en vervolgens een korte periode een opleiding tekenen aan de Rotterdamse kunstacademie. Daarna volgde hij een opleiding beeldhouwen aan de Rijksacademie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 1930 ging hij ook nog een vervolgstudie beeldhouwen doen in Wenen. In 1935 vestigde hij zich in een eigen atelier in Kralingen. Naast beeldhouwer was hij actief als medailleur. Hij maakte onder meer een penning voor de Universiteit Leiden (1958). Het bekendst in Rotterdam is Han Rehm voor zijn werk De lastdrager op de Kop van Zuid en het beeld van de Olympische atlete Fanny Blankers-Koen in Blijdorp.
Dit bronsplastiek van een atletische vrouw is een hommage aan de atlete Fanny Blankers-Koen gemaakt door kunstenaar Han Rehm. De hardloopster is vereeuwigd op het moment dat ze de finish passeert; vol snelheid en het lichaam naar voren geworpen. Op de Olympische Spelen van 1948 won zij op vier afstanden een gouden medaille, waaronder de 100 meter sprint. Ze was Amsterdamse en werd aldaar na haar Olympische overwinningen onthaald met een grote parade. Blankers-Koen bleef bescheiden bij dergelijk eerbetoon. “Het enige wat ik deed was wat hardloopwedstrijden winnen,” zei de kampioene die twintig wereldrecords zou vestigen. Fanny Blankers-Koen was de eerste gebeeldhouwde sportster in de Rotterdamse buitenruimte. Later kreeg ze navolging van Coen Moulijn. Het beeld is onthuld op zaterdag 30 juni 1956 door Mr. Pieter Kodde (voorzitter Burgercomité Beeld Fanny Blankers-Koen) en Jan Meertens (wethouder Openbare Werken, namens het College van B&W), in aanwezigheid van Fanny Blankers-Koen en Han Rehm. Achter de gordijnen waken de omwonenden over mogelijk vandalisme. Het schijnt dat omwonende het beeld soms schoonmaken en een briefje achterlaten met de woorden: “Mevrouw Blankers, we hebben u vandaag even schoongemaakt. U zat helemaal onder de vogelpoep.”
Kunstenaar Han Rehm (Rotterdam, 1908 – Rotterdam, 1970) studeerde een kunstopleiding op de Reading University in Engeland en vervolgens een korte periode een opleiding tekenen aan de Rotterdamse kunstacademie. Daarna volgde hij een opleiding beeldhouwen aan de Rijksacademie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 1930 ging hij ook nog een vervolgstudie beeldhouwen doen in Wenen. In 1935 vestigde hij zich in een eigen atelier in Kralingen. Naast beeldhouwer was hij actief als medailleur. Hij maakte onder meer een penning voor de Universiteit Leiden (1958). Het bekendst in Rotterdam is Han Rehm voor zijn werk De lastdrager op de Kop van Zuid en het beeld van de Olympische atlete Fanny Blankers-Koen in Blijdorp.