Over het kunstwerk
Na het bombardement begon men tijdens de oorlog nog aan de wederopbouw van de stad. Eind 1941 startte de bouw van de noodschouwburg, waar in januari 1947 na oplevering de eerste voorstellingen begonnen. De noodschouwburg zou oorspronkelijk voor twintig jaar gebruikt worden, maar werd pas veertig jaar later in 1987 gesloopt en vervangen door ‘de kist’ van Quist. Deze drie reliëfs gemaakt door kunstenaar Han Rehm prijkten mooi in medaillons in het midden van de voorgevel van de noodschouwburg. De maskers verbeelden lachen, kijken en huilen naar gevoelens die in het theater opgeroepen worden. Ze zijn bewaard gebleven en in 1988 geplaatst op een zijgevel van de nieuwe Schouwburg aan het Schouwburgplein. De oorspronkelijke situering van de maskers was veel fraaier dan de huidige, maar ze herinneren aan het oude gebouw en zijn een onderdeel van de vroege wederopbouw, die een belangrijke tijd is geweest voor Rotterdam.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Kunstenaar Han Rehm (Rotterdam, 1908 – Rotterdam, 1970) studeerde een kunstopleiding op de Reading University in Engeland en vervolgens een korte periode een opleiding tekenen aan de Rotterdamse kunstacademie. Daarna volgde hij een opleiding beeldhouwen aan de Rijksacademie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 1930 ging hij ook nog een vervolgstudie beeldhouwen doen in Wenen. In 1935 vestigde hij zich in een eigen atelier in Kralingen. Naast beeldhouwer was hij actief als medailleur. Hij maakte onder meer een penning voor de Universiteit Leiden (1958). Het bekendst in Rotterdam is Han Rehm voor zijn werk De lastdrager op de Kop van Zuid en het beeld van de Olympische atlete Fanny Blankers-Koen in Blijdorp.
Lees meerLees minder
Over het kunstwerk
Na het bombardement begon men tijdens de oorlog nog aan de wederopbouw van de stad. Eind 1941 startte de bouw van de noodschouwburg, waar in januari 1947 na oplevering de eerste voorstellingen begonnen. De noodschouwburg zou oorspronkelijk voor twintig jaar gebruikt worden, maar werd pas veertig jaar later in 1987 gesloopt en vervangen door ‘de kist’ van Quist. Deze drie reliëfs gemaakt door kunstenaar Han Rehm prijkten mooi in medaillons in het midden van de voorgevel van de noodschouwburg. De maskers verbeelden lachen, kijken en huilen naar gevoelens die in het theater opgeroepen worden. Ze zijn bewaard gebleven en in 1988 geplaatst op een zijgevel van de nieuwe Schouwburg aan het Schouwburgplein. De oorspronkelijke situering van de maskers was veel fraaier dan de huidige, maar ze herinneren aan het oude gebouw en zijn een onderdeel van de vroege wederopbouw, die een belangrijke tijd is geweest voor Rotterdam.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Kunstenaar Han Rehm (Rotterdam, 1908 – Rotterdam, 1970) studeerde een kunstopleiding op de Reading University in Engeland en vervolgens een korte periode een opleiding tekenen aan de Rotterdamse kunstacademie. Daarna volgde hij een opleiding beeldhouwen aan de Rijksacademie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 1930 ging hij ook nog een vervolgstudie beeldhouwen doen in Wenen. In 1935 vestigde hij zich in een eigen atelier in Kralingen. Naast beeldhouwer was hij actief als medailleur. Hij maakte onder meer een penning voor de Universiteit Leiden (1958). Het bekendst in Rotterdam is Han Rehm voor zijn werk De lastdrager op de Kop van Zuid en het beeld van de Olympische atlete Fanny Blankers-Koen in Blijdorp.
Lees meerLees minder