Deze bronzen sculptuur aan de gevel van het Slaakhuys is vervaardigd door Prix de Rome-winnaar Wessel Couzijn, een belangrijk Nederlandse kunstenaar. Het Slaakhuys verrees tussen 1952 en 1954 als belangrijk onderdeel van de wederopbouw. Het is ontworpen door architect Jo Vegter, die van 1958 tot 1971 Rijksbouwmeester was. Het Slaakhuys is gebouwd voor uitgeverij De Arbeiderspers en zo werd dit het kantoor van de krant Het Vrije Volk. Deze bronsplastiek kreeg de titel Koerier. Men kan het zien als ‘een koerier in vliegende haast, symbool van de nieuwsverspreider die de krant is’. Het was een geschenk van de afdelingen van de Partij van de Arbeid, van het N.V.V., van de Vrouwenbonden, van de VARA en andere culturele organisaties van de socialistische beweging in Zuid-Holland, alsmede van het personeel, de bezorgers en de agenten van Het Vrije Volk. Op vrijdag 5 juni 1959 werd het beeld in bijzijn van de kunstenaar onthuld door de heer J.M. van Poelje. In 1972 verhuisde Het Vrije Volk naar het centrum en er volgen meerdere gebruikers in het pand. In 1991 wordt het gebouw enige jaren gebruikg door de deelgemeente Kralingen-Crooswijk en na hun vertrek wordt het gekraakt. Sinds 2010 is het een Rijksmonument. Sinds 2018 is er hotel The Slaak een supermarkt gevestigd.
Wessel Couzijn (Amsterdam, 1912 – Haarlem, 1984) volgde zijn opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar hij les kreeg van Prof. Jan Bronner. Vlak na zijn afstuderen in 1936 won hij de Prix de Rome. In 1940 vluchtte hij naar New York. In de jaren zestig verwierf hij nationaal en internationaal bekendheid. In Rotterdam zijn twee sculpturen van zijn hand te vinden, namelijk Corporate Entity aan het Weena en het werk Koerier op de geval van het Slaakhuys nabij Oostplein.
Adviseurs de heer R. Blijstra (kunstredacteur van Het Vrije Volk) en de heer Pierre Janssen (conservator van het Stedelijk Museum Schiedam)
Geldbron
Betrof geschenk van diverse partijen
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Over het kunstwerk
Deze bronzen sculptuur aan de gevel van het Slaakhuys is vervaardigd door Prix de Rome-winnaar Wessel Couzijn, een belangrijk Nederlandse kunstenaar. Het Slaakhuys verrees tussen 1952 en 1954 als belangrijk onderdeel van de wederopbouw. Het is ontworpen door architect Jo Vegter, die van 1958 tot 1971 Rijksbouwmeester was. Het Slaakhuys is gebouwd voor uitgeverij De Arbeiderspers en zo werd dit het kantoor van de krant Het Vrije Volk. Deze bronsplastiek kreeg de titel Koerier. Men kan het zien als ‘een koerier in vliegende haast, symbool van de nieuwsverspreider die de krant is’. Het was een geschenk van de afdelingen van de Partij van de Arbeid, van het N.V.V., van de Vrouwenbonden, van de VARA en andere culturele organisaties van de socialistische beweging in Zuid-Holland, alsmede van het personeel, de bezorgers en de agenten van Het Vrije Volk. Op vrijdag 5 juni 1959 werd het beeld in bijzijn van de kunstenaar onthuld door de heer J.M. van Poelje. In 1972 verhuisde Het Vrije Volk naar het centrum en er volgen meerdere gebruikers in het pand. In 1991 wordt het gebouw enige jaren gebruikg door de deelgemeente Kralingen-Crooswijk en na hun vertrek wordt het gekraakt. Sinds 2010 is het een Rijksmonument. Sinds 2018 is er hotel The Slaak een supermarkt gevestigd.
Wessel Couzijn (Amsterdam, 1912 – Haarlem, 1984) volgde zijn opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar hij les kreeg van Prof. Jan Bronner. Vlak na zijn afstuderen in 1936 won hij de Prix de Rome. In 1940 vluchtte hij naar New York. In de jaren zestig verwierf hij nationaal en internationaal bekendheid. In Rotterdam zijn twee sculpturen van zijn hand te vinden, namelijk Corporate Entity aan het Weena en het werk Koerier op de geval van het Slaakhuys nabij Oostplein.