Voor Nederlandse begrippen is dit een bijzonder beeld gemaakt door beeldhouwer Joseph Graven. Monument 1872 is onthuld op 22 oktober 1874 en was bedoeld als centraal decor bij de uitbundige jaarlijkse 1 aprilvieringen. Op 1 april 1872, driehonderd jaar na de bevrijding en inneming van Den Briel door de Watergeuzen, vierden de Rotterdammers een groot feest met een optocht. Op dit feest niet te vergeten is Monument 1872 opgericht. Het verhaalt deze opstand tegen de Spanjaarden, waardoor het een soort nationaal monument is geworden. Op de top staat in het midden de Stedenmaagd van natuursteen met in de hand een speer met vrijheidshoed. Aan haar voeten staan op de vier hoeken kleine leeuwen, die ieder een wapenbord vasthouden, met vooraan het wapen van Rotterdam en dat van Brielle, en daarachter het wapen van Willem van Oranje en Holland. Op het onderste niveau staan vier historische figuren uit de optocht van 1 april 1872. Links vooraan staat een middeleeuwse poorter met vrijbrief en rechts daarvan een Watergeus als verwijzing naar 1572. Rechts daarvan een handwerksman met hamer en tandrad, als symbool van nijverheid. En daarnaast een Batavier met een knots. Twee zwanen en twee vissen spuwen waterstralen in schelpvormige opvangbakken, die overlopen in het bassin van de fontein. “Den Briel ontrukt aan Spanje, behouden voor Oranje” meldt een van de opschriften. Monument 1872 hoort bij de identiteit van de stad, net als de Wilhelminafontein en het Stieltjesmonument op het Noordereiland. Monument 1872 kent vele bijnamen, zoals het Vrijheidsbeeld, De Maagd van Holland en Kaat Mossel.
Joseph Graven (‘s-Hertogenbosch, 1836 – Rotterdam, 1877) was een Nederlands beeldhouwer. Hij was achtereenvolgens werkzaam in München, ‘s-Hertogenbosch (1863 – 1875) en Rotterdam. Hij maakte onder andere plastieken voor de Sint-Janskathedraal in Den Bosch en houten beelden voor de Hilversumse Sint-Vituskerk. Voor het Piet Heynsplein in Rotterdam vervaardigde hij een standbeeld van de zeeheld Piet Heyn, wat op 17 oktober 1870 door koning Willem III werd onthuld. Het beeld is tegenwoordig een Rijksmonument.
Fontein met kalkstenen beelden, bronzen spuiters, beschilderde wapens en een bronzen vrijheidshoed
Materialen
Brons, hardsteen en kalksteen
Afmetingen
Hoogte ca. 7 m
Jaar
1874
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
Voor Nederlandse begrippen is dit een bijzonder beeld gemaakt door beeldhouwer Joseph Graven. Monument 1872 is onthuld op 22 oktober 1874 en was bedoeld als centraal decor bij de uitbundige jaarlijkse 1 aprilvieringen. Op 1 april 1872, driehonderd jaar na de bevrijding en inneming van Den Briel door de Watergeuzen, vierden de Rotterdammers een groot feest met een optocht. Op dit feest niet te vergeten is Monument 1872 opgericht. Het verhaalt deze opstand tegen de Spanjaarden, waardoor het een soort nationaal monument is geworden. Op de top staat in het midden de Stedenmaagd van natuursteen met in de hand een speer met vrijheidshoed. Aan haar voeten staan op de vier hoeken kleine leeuwen, die ieder een wapenbord vasthouden, met vooraan het wapen van Rotterdam en dat van Brielle, en daarachter het wapen van Willem van Oranje en Holland. Op het onderste niveau staan vier historische figuren uit de optocht van 1 april 1872. Links vooraan staat een middeleeuwse poorter met vrijbrief en rechts daarvan een Watergeus als verwijzing naar 1572. Rechts daarvan een handwerksman met hamer en tandrad, als symbool van nijverheid. En daarnaast een Batavier met een knots. Twee zwanen en twee vissen spuwen waterstralen in schelpvormige opvangbakken, die overlopen in het bassin van de fontein. “Den Briel ontrukt aan Spanje, behouden voor Oranje” meldt een van de opschriften. Monument 1872 hoort bij de identiteit van de stad, net als de Wilhelminafontein en het Stieltjesmonument op het Noordereiland. Monument 1872 kent vele bijnamen, zoals het Vrijheidsbeeld, De Maagd van Holland en Kaat Mossel.
Joseph Graven (‘s-Hertogenbosch, 1836 – Rotterdam, 1877) was een Nederlands beeldhouwer. Hij was achtereenvolgens werkzaam in München, ‘s-Hertogenbosch (1863 – 1875) en Rotterdam. Hij maakte onder andere plastieken voor de Sint-Janskathedraal in Den Bosch en houten beelden voor de Hilversumse Sint-Vituskerk. Voor het Piet Heynsplein in Rotterdam vervaardigde hij een standbeeld van de zeeheld Piet Heyn, wat op 17 oktober 1870 door koning Willem III werd onthuld. Het beeld is tegenwoordig een Rijksmonument.