Taxat is een RVS sculptuur voorstellende een ruimtelijke vertaling van het dubbelkruis (mathematische vorm). Je denkt dat je gestapelde kubussen ziet, maar eenmaal dichterbij zie je de open structuur. Het is een krachtig beeld gemaakt door kunstenaar Woody van Amen. Het thema van gestapelde kruisen is een grote rol gaan spelen in het werk van Van Amen na de eeuwwisseling. Ze lijken een logo of symbool te zijn zonder dat ze een verwijzen naar een bestaande bron, en zijn om die emblematische vorm interessant voor Van Amen, die zich sinds de jaren 1960 met een Popart-achtige beeldtaal bezighoudt. Het initiatief voor dit beeld is genomen door Stichting Taxat.
Woody van Amen (Eindhoven, 1936) studeerde aan de Rotterdamse kunstacademie en was een leerling van kunstenaar Louis van Roode. In 1961 reisde Van Amen naar New York en kwam daar in contact met de kunststroming Popart. Bij zijn terugkeer naar Nederland kreeg hij al snel de bijnaam ‘Vader van de Nederlandse Popart’. Sinds de jaren 1970 verwerkt hij in zijn schilderijen beeldelementen die hem tijdens zijn reizen in het buitenland opvielen. Van Amen vermengt in zijn werk diverse technieken en maakt zowel schilderijen, beelden, tekeningen, foto’s en collages. Zijn schilderwerk en objecten zijn figuratief en herkenbaar. In 1993 ontving Woody van Amen de Chabotprijs. Hij woont en werkt in Rotterdam.
Taxat is een RVS sculptuur voorstellende een ruimtelijke vertaling van het dubbelkruis (mathematische vorm). Je denkt dat je gestapelde kubussen ziet, maar eenmaal dichterbij zie je de open structuur. Het is een krachtig beeld gemaakt door kunstenaar Woody van Amen. Het thema van gestapelde kruisen is een grote rol gaan spelen in het werk van Van Amen na de eeuwwisseling. Ze lijken een logo of symbool te zijn zonder dat ze een verwijzen naar een bestaande bron, en zijn om die emblematische vorm interessant voor Van Amen, die zich sinds de jaren 1960 met een Popart-achtige beeldtaal bezighoudt. Het initiatief voor dit beeld is genomen door Stichting Taxat.
Woody van Amen (Eindhoven, 1936) studeerde aan de Rotterdamse kunstacademie en was een leerling van kunstenaar Louis van Roode. In 1961 reisde Van Amen naar New York en kwam daar in contact met de kunststroming Popart. Bij zijn terugkeer naar Nederland kreeg hij al snel de bijnaam ‘Vader van de Nederlandse Popart’. Sinds de jaren 1970 verwerkt hij in zijn schilderijen beeldelementen die hem tijdens zijn reizen in het buitenland opvielen. Van Amen vermengt in zijn werk diverse technieken en maakt zowel schilderijen, beelden, tekeningen, foto’s en collages. Zijn schilderwerk en objecten zijn figuratief en herkenbaar. In 1993 ontving Woody van Amen de Chabotprijs. Hij woont en werkt in Rotterdam.