In 1963 maakte kunstenaar Bouke Ylstra op de buiten- en binnenwand van de voormalige gemeentedrukkerij in de Bredestraat, vlak achter de Mariniersweg, deze grafische wand. Je moet goed kijken, maar als je ‘m eenmaal hebt gezien, is het een fietstochtje waard. Het werk is vergelijkbaar met zijn grafische wand in het metrostation Stadhuisplein uit 1966. Dit werk is iets kleiner, maar zeker even intrigerend. Beide werken zijn gemaakt met dezelfde techniek: de tekening is uitgehakt of uitgeslepen in de witte betonplaten, is daarna ingelegd met zwart composiet en vervolgens vlakgeslepen. De wand steekt als het ware door de pui heen en maar een kwart van het gehele werk staat buiten. Bij het naar binnen gaan van het pand loop je langs het overige deel met de abstracte tekeningen van Ylstra. Het werk is aangebracht in het kader van de percentageregeling toen de gemeentelijke drukkerij van Rotterdam zich hier bevond.
Bouke Ylstra (Den Haag, 1933 – Dordrecht, 2009) groeide op in Rotterdam. Van 1950 tot 1954 bezocht hij de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam, waar hij later zelf ging lesgeven. Hij werkte als graficus, tekenaar en schilder, in opdracht voor gebouwen en voor de gebouwde omgeving. Een constante in zijn werk was het portretteren van een wat kwetsbare maar toch vrolijke mens, die zich staande houdt in een wereld van geometrie en dat vaak prima doet, maar toch iets van onhandigheid uitstraalt. In zijn tekeningen overheerst de lijn.
In 1963 maakte kunstenaar Bouke Ylstra op de buiten- en binnenwand van de voormalige gemeentedrukkerij in de Bredestraat, vlak achter de Mariniersweg, deze grafische wand. Je moet goed kijken, maar als je ‘m eenmaal hebt gezien, is het een fietstochtje waard. Het werk is vergelijkbaar met zijn grafische wand in het metrostation Stadhuisplein uit 1966. Dit werk is iets kleiner, maar zeker even intrigerend. Beide werken zijn gemaakt met dezelfde techniek: de tekening is uitgehakt of uitgeslepen in de witte betonplaten, is daarna ingelegd met zwart composiet en vervolgens vlakgeslepen. De wand steekt als het ware door de pui heen en maar een kwart van het gehele werk staat buiten. Bij het naar binnen gaan van het pand loop je langs het overige deel met de abstracte tekeningen van Ylstra. Het werk is aangebracht in het kader van de percentageregeling toen de gemeentelijke drukkerij van Rotterdam zich hier bevond.
Bouke Ylstra (Den Haag, 1933 – Dordrecht, 2009) groeide op in Rotterdam. Van 1950 tot 1954 bezocht hij de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam, waar hij later zelf ging lesgeven. Hij werkte als graficus, tekenaar en schilder, in opdracht voor gebouwen en voor de gebouwde omgeving. Een constante in zijn werk was het portretteren van een wat kwetsbare maar toch vrolijke mens, die zich staande houdt in een wereld van geometrie en dat vaak prima doet, maar toch iets van onhandigheid uitstraalt. In zijn tekeningen overheerst de lijn.